Pressmeddelande -

Cortus Energy erhåller stöd för genomförbarhetsstudie för grönt flygbränsle från Sveriges skogar

Energimyndigheten har beviljat Cortus Energy stöd för en genomförbarhetsstudie för att producera grönt flygbränsle genom förgasning av skogsbränslen med WoodRoll® och med en efterföljande process omvandla gasen till flytande bränslen.

Flyg sker till nära 100% med fossil energi, utsläppen ger negativa klimateffekter som spås öka. Sverige har möjlighet att från skogen producera grönt flygbränsle om en resurseffektiv kedja från skog till grönt flygbränsle etableras. Cortus Energys unika förgasningsprocess, WoodRoll®, omvandlar med högsta effektivitet skogsprodukter till en förnybar energigas (syntesgas) vilken kan omvandlas till flytande grönt bränsle. Den katalytiska teknik som omvandlar syntesgas till flytande bränsle är beprövad för storskaliga projekt baserat på fossil energi. Syntesgasen från WoodRoll® framställs från bioenergi och har i sammanhanget en liten kapacitet. Initiativ till småskaliga lösningar finns utanför Sverige. Studien skall identifiera sådana småskaliga tekniker som är lämpliga att användas i kombination med WoodRoll® och därmed möjliggöra lokal produktion av grönt flygbränsle.

För studien har Cortus Energy erhållit stöd från Energimyndigheten om SEK 391,644. Studien skall utföras under första kvartalet 2019 tillsammans med bl a KTH. Ett bra resultat skapar förutsättningar för att utveckla detta tillämpningsområde för Cortus Energy.

”Med WoodRoll® så framställer vi en unikt ren syntesgas som lämpar sig för katalytiska processer vilket vi visat tidigare i år i Köping med produktion av fordonsgas (SNG). Nu tar vi nästa steg som går ut på att omvandla vår gas till flytande drivmedel. Vi är glada att Energimyndigheten ser potentialen i detta och stödjer denna studie. Mycket utveckling pågår för ”Gas-To-Liquid” processer i det kapacitetsområde som WoodRoll® verkar i. Om vi nu kan finna och kvalificera en användbar lösning för grönt flygbränsle är marknadspotentialen enorm.”, säger Rolf Ljunggren, VD Cortus Energy.

Cortus Energy has developed the WoodRoll® process, a breakthrough technology for thermal gasification of biomass. WoodRoll® is based upon industrially proven sub systems that are combined into a unique and patented process.

Compared to other thermal gasification technologies WoodRoll® has a number of distinct advantages such as:

• Feedstock flexibility: A wide mix of feedstock (biomass based fuel) can be handled and the mix can change over time to optimize (minimize) the cost of fuel. No pretreatment of the feedstock is needed as drying is an integrated part of the WoodRoll®
  • Highest thermal yield: Heat from high temperature process stages is recovered at process steps with a lower temperature level resulting in the highest thermal yield. Typically 80% of the energy from the feedstock (biomass) is converted into the syngas. If heat is recovered (to e.g. a district heating net) the thermal yield can be raised up to 90%.
  • Clean syngas: The impurities are separated from the part that is gasified and the gasification is based on indirect heating and using steam as oxidizing agent, all this results in a clean syngas. Consequently there is no need to add costly downstream gas cleaning equipment. Impurities are measured on ppm level and the syngas can be used directly in gas engines / gas turbines.
  • Composition of syngas: The syngas has a typical composition of: hydrogen 55-60%, carbon monoxide 25-30%, methane 1-2% and rest is carbon dioxide. The unique hydrogen – carbon monoxide relation (2:1) enables a cost effective hydrogen- and bio-methane (SNG) production.

All in all the advanatges of WoodRoll® means that both the investment (CAPEX) and operational (OPEX) costs can be reduced which enable competitive renewable energy solutions based upon the WoodRoll® technology.

Cortus Energy has two plants. One test plant (2011-) in Köping ,Sweden, and the first commercial plant in startup in Höganäs, Sweden. The commercial plant has 6 MW syngas capacity.