Cap Ferrat är en ikonisk bostadsbyggnad i Rio de Janeiro. Byggd 1976, med en yta på 2000 m2 och är 20 våningar högt.

Cap Ferrat byggnaden i Rio de Janeiro med fasad utav Dekton® av Cosentino

3.800 m2 av den ultrakompakta ytan Dekton® från Cosentino har använts vid ombyggnaden av fasaden på den ikoniska Cap Ferrat-byggnaden.

Cap Ferrat är en ikonisk bostadsbyggnad belägen på den exklusiva Avenida Vieira Souto i Ipanema, Rio de Janeiro. Byggd 1976, detta ikoniska kännetecken i det brasilianska området Ipanema har en yta på 2000 m2 och är 20 våningar högt. Det innehåller lägenheter, tvåvåningslägenheter, garage och utrymmen för allmän användning.

Mellan 2013 och 2016, fyrtio år efter det byggdes, genomfördes ett renoveringsprojekt på byggnadens balkongbeklädnad på grund av försämringen som orsakades av den galvaniska korrisionen av aluminiumpartierna av räckena, vilket orsakade sprickbildning på de ursprungliga granitplattorna som klädde omkretsbalkarna på tornets sex balkonger. Den galvaniska korrosionen orsakades av förankringssystemet för räckenas aluminium, som innehöll järnstycken. Kombinationen av olika metaller orsakade korrosionen. Den resulterande expansionen av bruket som höll granitbitarna orsakade det ursprungliga materialet att spricka och brytas på många ställen.

Arkitekturstudion som ansvarade för projektet, Di Filippo Arquitectura, studerade beteendet hos olika material och bestämde att Dekton® innehade alla nödvändiga och oumbärliga krav på rehabiliteringsarbetet på fasaden.

Projektet slutfördes med med installation av nya balkonger i laminerat glas, och stora format på skjutdörrar, vilket innebar ett tillägg på mer än 40m2 (för privat bruk) till varje bostadsenhet.

Dekton® av Cosentino -> Cap Ferrat fasad

När arbetet påbörjades på rehabiliteringsprojektet uppstod en originalidé av behovet av att ta bort de ursprungliga skadade bitarna. Detta skulle dock ha inneburit kostnader och tidsramar oacceptabla för fastighetsägarna. Med tanke på denna situation letade den stora utmaningen som arbetsgruppen ställdes inför efter en ny fasadbeklädnad som kunde installeras över originalet och väga högst 90 kg per kvadratmeter. Samtidigt, på grund av sin närhet till havet, behövde det material som krävdes för att passa de yttre miljöernas estetik, erbjudande mjuka, behagliga färger för omgivningen samt erbjuda mekaniska egenskaper som kan motstå nedbrytningen denna typ av område producerar.

Juan Carlos Di Filippo. Arkitekt: "Eftersom vi hade bestämt oss för att behålla den befintliga beklädnaden, var vi tvungna att välja ett beklädnadsmaterial med mycket speciella egenskaper: dess porositet behövde vara så låg som möjligt för att motstå skador som orsakas av en havsnära miljö. den behövde väga så lite som möjligt, men ha stora dimensioner; och det behövde kunna installeras med hjälp av systemet med inlägg av rostfritt stål. Sist men inte minst behövde den ha en låg solupptagning (karakteristisk för området), liksom att passa de kromatiska tonerna på sandstranden, eftersom Cap Ferrat ligger på Ipanema Beach. Efter analys av flera material föll valet på den ultrakompakta ytan Dekton® av Cosentino. Det förenade alla kraven för projektet."

Di Filippo Arquitectura valde Dekton® av Cosentino för fasaden eftersom den representerade 50 % av vikten för materialet, eftersom den kunde tillverkas i storformatplattor (3,2 mx 1,44 m) och anpassade storlekar, för kapprecisionen hos bitarna, för sin idealiska prestanda när den utsätts för erosion orsakad av strandsand och saltrester, och andra exceptionella egenskaper som dess höga motståndskraft mot UV-strålning, färgstabilitet och högt fläckmotstånd.

Den anpassade kapningen av de 12 mm tjocka bitarna, liksom deras antal, dimension och den exakta positionen av hålen utfördes på Cosentino-fabriken i Cantoria, Almeria, för senare leverans med båt till Brasilien. Hålen gjordes genom en ny förankringsteknik avsedd för projektet av företaget GMM Anchor Systems med det pågående samarbetet med Cosentinos tekniska avdelning. Keil-bitar som tillhandahölls av Cosentino användes för förankringen. Resten av bitarna och metalltillbehören gjordes av GMM.

• Dekton® av Cosentino har ETA 14/0413 (Europeisk teknisk bedömning) och CE (för ventilerade fasader enligt ETAG 034) certifieringar som intygar dess idealiska natur som beklädnad för ventilerade fasader.

Den Dekton®-färg som valts för fasadbeklädnaden var gräddfärgen Danae för sin elegans och kromatiska likhet med sandstranden. Dekton® Danae passar också perfekt med resten av materialet som formar täckningen som helhet.

Juan Carlos Di Filippo. Arkitekt: "Dekton® var den rätta lösningen, och installationen av 3.800 m2 material skedde smidigt och enligt schema."

Arbetet på byggnaden utfördes med...

installationen av nya balkongräcken i bitar av 20 mm tjockt färglöst glas i aluminiumprofiler som tillhandahölls av Q-railing. Breda skjutdörrar installerades på de främre balkongerna. De främre sidokolonnerna, som ursprungligen lutade 45 grader, anpassades till garagets övre våning.

Juan Carlos Di Filippo. Arkitekt: "De genomförda insatserna ger det moderna utseende som vi ville ha när vi startade projektet."

Totalt 3800 m2 Dekton® Danae utgör en del av den ombyggda Cap Ferrat byggnaden vid Ipanema, en arkitektonisk ikon som kommer att fortsätta sin historia med en ny estetisk identitet.

• 1.Projektinformation:
  • Kvantitet (m2): 3,800 m2
  • Format: Anpassat
  • Installationssystem: Keil-ankare, metallinsats

Ultrakompakta Dekton® by Cosentino är ett nytt innovativt material som skapats med målet att bli ledande inom arkitektur- och designvärlden, både inomhus och utomhus. Dekton-ytan är en sofistikerad blandning av råvaror som används för att göra glas, porslin och kvartsytor. Dekton® kan återskapa alla typer av material med hög kvalitet. Ytan produceras i skivor av storformat (320 cm x 144 cm), med tjocklekar (0,8 cm, 1,2 cm och 2 cm) och har överlägsna tekniska egenskaper som skydd mot UV-ljus, repor, fläckar och vatten.

De unika egenskaperna hos Dekton® skapas genom en teknik som används i produktionen och har utvecklats av Cosentinos forskning och utvecklingsavdelning. Dekton® tillverkas med TSP-teknik (Technology of Sinterized Particles) bestående av en innovativ ultra-komprimeringsprocess, som till stor del bidrar till att Dekton® är en fullkomligt revolutionerande produkt som kräver mycket lite underhåll, har lång livslängd och en mängd olika tillämpningsmöjligheter.

Den välrenommerade arkitekten och formgivaren Daniel Libeskind har med Dekton® skapat "Beyond The Wall", ett unikt arkitektoniskt verk på Iberiska halvön. Sedan 2015 är Dekton® sponsor av "Rafa Nadal Academy by Movistar" där över 40 000 kvadratmeter Dekton® har använts i olika delar av byggnaden såsom fasad och golv.

Dekton® XGloss har erhållit Red Dot Award för produktdesign 2016

www.dekton.com