​Magnus Carlson rakt in som etta på albumtopplistan

​Magnus Carlson rakt in som etta på albumtopplistan

Magnus Carlsons första soloskiva på 14 år har redan hyllats av kritikerna – idag gick ”Den långa vägen hem” rakt in på albumlistans första plats.

Magnus Carlson, en av Sveriges mest hyllade artister, både som soloartist och som sångare i Weeping Willows, fortsätter att skörda framgångar. Det nya albumet Den långa vägen hem (Cosmos Music) som släpptes den 3 februari har fått strålande recensioner och är en enda lång hyllning till northern soul. Skivan är inspelad i både Sverige och England och är Magnus första soloalbum på 14 år.

Det känns fantastiskt att en sådan här skiva kan nå en sådan framgång! Northern soul på svenska. Jag kan inte tänka mig att en mod-skiva har varit etta sedan 60-talet. Bara det är underbart! säger Magnus Carlson om nyheten.

Förra veckan inledde Magnus en utsåld Sverigeturné med sitt nya soloalbum - med på vägarna följer ett sjumannaband deluxe och varje spelning ramas in av lokala DJ:s som spelar northern soul innan och efter konserterna.

- Magnus har verkligen tagit den långa vägen för att komma till den punkt där han är idag. Och det faktum att han nu får sin första albumetta som soloartist bekräftar ju att det varit värt det. Vi är oerhört stolta att vara med på denna del av hans musikaliska resa, säger Robert Litsén, VD på Cosmos Music

Magnus, som numera även kan titulera sig som Årets bäst klädda man, en utmärkelse han mottog på Ellegalan för några veckor sedan är också klar som programledare för Grammisgalan 2017 tillsammans med Maxida Märak.

Lyssna på Den Långa Vägen Hem här: https://open.spotify.com/album/3DfDzcZe6YhPDvsJtMUmTc

Följ Magnus Carlson här:

Citat om det nya albumet

”Den vördnad och ödmjukhet som han visar musiken han

älskar och – faktiskt – livet självt är smått unik.”

Aftonbladet

”En enda lång hyllning till soulmusiken som

spelades på 60-talets nordengelska klubbar”

Dagens Nyheter

”En själfull röst hittar hem igen”

Expressen

”En smittande, skön soulfest”

Göteborgsposten

”En omedelbar soulklassiker”’

GAFFA

”Ett komplett, sammanhållet och rent av strålande album”

Nöjesguiden

Cosmos Music är ett Skandinaviskt skivbolag med fokus på digital utgivning och lansering av musik på en global marknad. Med vårt internationella nätverk av distributionspartners, PR-byråer, publicister, radiopluggare och marknadsförare har vi möjlighet att lansera musik över hela världen. För artister med ambitioner utanför sin egen hemmamarknad kan vi skräddarsy internationella kampanjer – oavsett territorium eller format.