​Marie Fredriksson överraskar fansen med jazz-release

​Marie Fredriksson överraskar fansen med jazz-release

Marie Fredriksson är för de flesta känd som ena halvan av den legendariska pop-duon Roxette och som soloartist med stora hitlåtar som ”Ännu doftar kärlek” och ”Tro”. Solokarriären och Roxette har löpt parallellt genom hela Maries karriär, något som alltid känts helt självklart. Genom åren har bandet turnerat världen runt flera gånger och med 75 miljoner sålda album och oräkneliga topplaceringar på hitlistor är Roxette ett av världens mest framgångsrika band någonsin.

2013 släppte Marie soloalbumet ”Nu!” och 2015 kom självbiografin ”Kärleken till livet” som hon skrev tillsammans med författaren Helena von Zweigbergk. I början av förra året, 1,5 år in i Roxettes turné "30th Anniversary Tour", gick hon och kollegan Per Gessle ut med beskedet att de på Maries läkares inrådan blivit tvungna att ställa in resten av turnén.

Sedan beslutet att helt lägga ner turnélivet har Marie hittat tillbaka till en oerhört kär gammal vän: jazzmusiken. Vad många kanske inte vet är att det var just i jazzen och bluesen som hennes livslånga kärlek till musik började. Hon startade sin professionella karriär som sångerska med att sjunga jazz på olika caféer och klubbar. Tanken på att plocka upp jazzen igen har följt henne under många år och lagom till hennes egen födelsedag den 30 maj är det äntligen dags. Tillsammans med två av Sveriges absolut mest etablerade musiker i genren, Magnus Lindgren (saxofon) och Max Schultz (gitarr) släpper hon nu sin första renodlade jazz-release Alone Again på den legendariska etiketten Amigo.

”Detta är något som jag längtat efter en lång tid, och det känns rätt att göra det nu. Jazzen och bluesen har alltid betytt mycket för mig, och jag älskar denna låten."

Marie Fredriksson

Se den officiella musikvideon här:  https://youtu.be/8zMkm3SW290

Lyssna på eller ladda ner låten här: http://radi.al/AloneAgain

Cosmos Music är ett Skandinaviskt skivbolag med fokus på digital utgivning och lansering av musik på en global marknad. Med vårt internationella nätverk av distributionspartners, PR-byråer, publicister, radiopluggare och marknadsförare har vi möjlighet att lansera musik över hela världen. För artister med ambitioner utanför sin egen hemmamarknad kan vi skräddarsy internationella kampanjer – oavsett territorium eller format.