Glömt kulturarv i Vadstena

Glömt kulturarv i Vadstena

Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena kommer under sommaren 2013 att berätta den spännande historien om Sveriges glömda kulturarv genom en privat samling föremål som aldrig tidigare visats för allmänheten.

Utställningen öppnar den 5 maj, 2013 och kan gärna kombineras med en övernattning på Countryside Hotels medlemshotell Vadstena Klosterhotel.

Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena är inrymt i ett tegelpalats från 1200-talet, uppfört av kung Valdemar, son till Birger jarl. Vid 1300-talets mitt beboddes palatset av kung Magnus Eriksson och hans hustru Blanka. Som hovdam tjänade en viss Birgitta Birgersdotter, för oss mera känd som den heliga Birgitta. Det var också här i ”Folkungaättens palats” Birgitta fick uppenbarelsen att instifta ett kloster. Palatset byggdes om och fungerade som kloster i 200 år.

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 40 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder.  För mer information, besök gärna: www.countrysidehotels.se