Rekordsommar på lantliga hotell

Rekordsommar på lantliga hotell

Countryside Hotels har haft en rekordsommar och ökade antalet förmedlade gästnätter till de anslutna medlemshotellen med 20 procent under sommarperioden* jämfört med 2012. Och det är svenskarna som ökar.

Antalet svenska gästnätter som förmedlades genom Countryside Hotels mer än fördubblades under sommarperioden – en ökning med 120 procent. 45 procent av Countryside Hotels förmedlade gästnätter var svenskar, jämfört med 24 procent 2012. Även gäster från Danmark, Frankrike och Belgien ökade, men det instabila ekonomiska läget i omvärlden gjorde att de internationella gästnätterna minskade med 12 procent under samma period.

Totalt ökade det förmedlade antalet gästnätter under sommaren med 20 procent. Under samma period ökade de genererade intäkterna till medlemshotellen med 22 procent.

Countryside Hotels är en medlemsägd sammanslutning som grundades 1983 och består av ett 40-tal privatägda hotell i slott, herrgårdar, pensionat, gästgiverier, gårdshotell och värdshus från Trelleborg i söder till Järvsö i norr. Bland hotellens gemensamma nämnare är att de alla ligger naturskönt och lantligt.

”Det är väldigt roligt att svenskarna har upptäckt att ett personligt hotell med bra mat i en vacker miljö, starkt bidrar till semesterupplevelsen. Vårt uppdrag är att rikta uppmärksamheten på våra färgstarka medlemshotell som ett alternativ till de stora, likformade kedjorna. I sommar har vi tagit ett stort kliv i rätt riktning.”, säger Bibi Rydbacken, Countryside Hotels försäljnings- och marknadschef.

För mer information & bilder kontakta:
Bibi Rydbacken, Countryside Hotels
bibi.rydbacken@countrysidehotels.se t. 0708-96 18 11

* Den mätta perioden är 21 juni - 18 augusti, 2013

Bild: Häckeberga Slott i Skåne.

Countryside Hotels består av en samling privatägda hotell som ligger i slott, herrgårdar, pensionat, gästgiverier, värdshus och gårdshotell på de allra vackraste platserna runt om i Sverige. Bolaget är ett medlemsägt marknads- och försäljningsorganisation som grundades 1983 och drivs i icke-vinstdrivande syfte. Läs mer på www.countrysidehotels.se