Undersökning: Svenskar går upp i vikt och slutar bry sig i relationer

Över hälften av svenskarna upplever att deras partner gått upp i vikt sedan de träffades och många känner också att partnern bryr sig mindre om utseendet efter att relationen inletts. Dessutom är det få svenskar som ser pappa som förebild när det gäller att få kärleksrelationen att hålla. Det visar en undersökning från SIFO och Countryside Hotels.

Countryside Hotels väckte nyligen uppmärksamhet med en relationsgaranti som hotellkedjan lanserade. Garantin innebär att gifta par som övernattar får pengarna tillbaka om de skiljer sig inom ett år. Nu presenterar företaget tillsammans med SIFO en undersökning som visar att många svenskar anser att ens partner inte investerar tillräckligt i relationen.

”Undersökningsresultatet visar hur viktigt det är att investera i sin relation i tid,” säger Anna Madsen, marknadsansvarig på Countryside Hotels. ”Vi ser dagligen hur välgörande det är för relationer när man får lite tid för sig själva, utan att omgivningen stör.”

Kärlekspartners ökar i vikt

Undersökningen visar att många svenskar upplever att partnern med tiden tappar när det gäller omvårdnad av sig själv. Nästan var femte svensk, 18 procent, anser att ens partner bryr sig mindre om utseendet än vid starten på relationen. Hela 52 procent anser också att ens partner gått upp i vikt sedan man träffades.

SIFO/Countryside Hotels: Har din partner ökat i vikt sedan ni träffades?

• -Ja – 52%
  • -Nej – 41%
  • -Vet ej – 6%

SIFO/Countryside Hotels: Bryr sig din partner mer eller mindre om sitt utseende nu, jämfört med när ni träffades?

• -Mer – 10%
  • -Mindre - 18%
  • -Samma – 66%
  • -Vet ej – 6%

”Det är en hårfin balansgång mellan att känna sig trygga och avslappnade med varandra och att ta varandra för givet,” säger Anna Madsen. ”Vi hoppas att det här undersökningsresultatet kan bidra till en diskussion kring var de gränserna går och inspirera oss att engagera oss i relationen långsiktigt.”

Pappa sämst förebild

Undersökningen visar också att föräldrarna har en väldigt begränsad roll som förebilder för svenskarnas egna kärleksrelationer. Nära 6 av 10 ser inte sina föräldrars relation som en förebild för sin egna relation, och allra minst är pappa en förebild.

SIFO/Countryside Hotels: Har du dina föräldrar som förebilder när det gäller hur du vill ha din egen kärleksrelation?

• Ja, båda föräldrarna är förebilder – 22%
  • Ja, mamma – 4%
  • Ja, pappa – 1%
  • Nej – 58%
  • Vet ej – 15%

”Det är tydligt att våra ideal när det gäller kärleksrelationer ständigt förändras och då söker vi andra förebilder än våra föräldrar,” säger Anna Madsen.

Undersökningen genomfördes av SIFO/Countryside Hotels under 2017 och besvarades av 1000 svenskar.

Lanserat relationsgaranti

Countryside Hotels lanserade nyligen en relationsgaranti för att få fler att uppmärksamma betydelsen av att investera i sina relationer. Garantin är den första i sitt slag och enkel att använda. Gäster gör sin bokning via countrysidehotels.se och anger ”relationsgaranti”. Om man sedan mot förmodan skiljer sig inom ett år, så betalar Countryside Hotels tillbaka pengarna för upp till två övernattningar. Det enda som krävs är att paret skickar in papperen från Tingsrätten.

Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av de ca 40 medlemsanläggningarna som alla ligger i natursköna omgivningar mellan Hälsingland i norr och Skåne i söder. Sedan 1997 ingår Countryside Hotels i Historic Hotels of Europe. www.countrysidehotels.se