Kyssbrons första kyss

Nyhet   •   Aug 25, 2015 09:00 CEST

Kyssbrons första kyss skedde den 13 augusti. Snart kommer bron i centrala Köpenhamn med det officiella namnet Inderhavnsbroen att öppnas och innebära bättre kommunikationsmöjligheter för fotgängare och cyklister i innerstaden.

Efter många utmaningar i ett mycket komplicerat och innovativt projekt gick monteringen av de stora brospannen utan problem. Många invånare tittade på, och det hördes applåder i hamnen när spannen kysste varandra.

– Det är fantastiskt att äntligen ha nått detta stadium. Det har varit en lång och tuff resa med många utmaningar längs vägen. Men nu ser vi målet, och vi är övertygade om att Köpenhamnsborna blir nöjda med slutresultatet, kommenterade Ian Firth, VD för COWIs dotterbolag Flint & Neill, som ansvarar för konstruktionen.

Monteringen av brospannen i mitten av augusti var en fantastisk bedrift. De 55 meter långa stålspannen anlände på en pråm och lyftes upp med den stora flytande Samson-kranen. Hela monteringen fungerade precis enligt planen.

– Det var fantastiskt. Varje detalj passade perfekt och alla drog en lättnadens suck, berättade byggledaren Leif Müller från Köpenhamns kommun för Ingeniøren.

Projektet har en spektakulär och innovativ konstruktion, och bron som utgör en länk mellan innerstaden och det kreativa, urbana området Christianshavn blir ett landmärke i Köpenhamn. Idag cyklar ungefär 40 000 cyklister över Knippelsbro varje dag, och många av dessa väntas använda Inderhavnsbroen när den är färdig.

Flint & Neill tog hem projektet år 2009 tillsammans med arkitekterna Studio Bednarski, medan Hardesty & Hanover har stått för övervakning och utvärdering. COWI har gett stöd under hela projektet.

Bron beräknas öppna för trafik under hösten.

Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef, broar, tunnlar och marina konstruktioner
ling@cowi.com

COWI
COWI är ett ledande konsultföretag som skapar mervärde för kunder och samhället i stort tack vare vår helhetssyn – vi kallar det 360-graderslösningar. Vi hanterar utmaningar från olika angreppspunkter och skapar fungerande helhetslösningar för våra kunder.