Oculus fick pris för nyskapande ingenjörsarbete

Nyhet   •   Maj 19, 2016 12:14 CEST

Oculusprojektet sparade tid och pengar åt New York, och nu får det dessutom pris för sin nyskapande infallsvinkel. Detta är bara några av de resultat som uppnåtts tack vare starkt lagarbete och en öppen inställning till alternativa lösningar vid bygget av den nya resknutpunkten World Trade Center Transportation Hub i New York.

Inspirationen till stationsbyggnaden Oculus i knutpunkten kommer från en bild av ett par händer som släpper en vit duva och är en iögonfallande och storslagen byggnad. Men den är inte bara unik i form och konstrukton.

När bygget av den nya knutpunkten skulle starta 2011 kontaktades COWI av Skanska, och tillsammans bestämde de sig för att en segmenterad byggmodell var det bästa sättet att uppnå den nödvändiga geometriska kontrollen.

För denna nyskapande infallsvinkel belönades COWI lördagen den 9 april med ett branschpris för nyskapande ingenjörsarbete i kategorin Transport och broar av teknikkonsultföreningen Association of Consulting Engineering Companies British Columbia (ACEC-BC).

”Just den här byggmodellen är vanligare vid brobyggen än vid uppförande av byggnader. Vi bestämde att den skulle vara lämplig att använda i det här fallet eftersom den innebar att vi inte skulle behöva använda massor av byggnadsställningar. Den sparade inte bara tid och pengar, utan gav oss också möjlighet att styra konstruktionens geometri under hela byggarbetet. Detta var avgörande på grund av de utmaningar som den yttre formen ställde”, förklarar Tobias Petschke, Senior Bridge Engineer hos COWI Bridge North America.

Oculus är ritad av den legendariske arkitekten Santiago Calatrava i samarbete med Downtown Design Partnership och bildar entré till den nya knutpunktsstationen vid spetsen på Manhattan i New York. Stationen har kostat flera miljarder dollar att bygga och kommer att betjäna över 200 000 resenärer varje dag.

FAKTA
Den stora ankomsthallen är 111 meter lång, vilket är 27 meter längre än centralhallen i tågstationen Grand Central Terminal.

Över 12 500 ton specialutformat konstruktionsstål har använts för att uppföra Oculus i World Trade Center Transportation Hub. Det motsvarar massan hos 880 medelstora bussar.

Reseknutpunktens konstruktion omfattar bland annat helt integrerade klimatkontrollerade avgångshallar, mellanvåningar och plattformar med avancerad belysning och vackert bearbetade ytor.

Vierendeelbalken fungerar som ryggrad för mellanvåningens tak och utgör stöd för det nordöstra hörnet av World Trade Center Memorial. Balken väger över 270 ton.

Tobias Petschke
Senior Bridge Engineer,