Affärsutvecklare inom hållbara transporter

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 10:52 CEST

COWI har rekryterat Camilla Pärlbäck som affärsutvecklare inom hållbara transporter. Med rekryteringen kommer COWI stärka tjänsteutbudet inom hållbar trafikplanering och infrastruktur, och social hållbarhet.

Camilla Pärlbäck, som började på COWI 1 maj, kommer närmast ifrån Sweco där hon arbetade som uppdragsledande konsult. Hon har en gedigen och lång erfarenhet av projektledning och strategiskt utvecklingsarbete inom hållbara resor och transporter, som tjänsteman inom offentlig sektor och som konsult.

På COWI kommer Camilla att utveckla området för hållbara transporter och tillföra verksamheten och uppdragen nya perspektiv med fokus på hur man utvecklar hållbarhetsfrågor för trafik och infrastruktur.

- Det är otroligt roligt att få vara med och utveckla området för hållbara transporter inom hela COWI Sverige, säger Camilla. Vi lever i en tid av snabb urbanisering med stora utmaningar för att skapa en hållbar framtid – COWIs satsning är långsiktig och handlar om att möta dagens och framtidens behov inom samhällsplaneringen.

- Det är en glädje att välkomna Camilla till COWI. Jag är övertygad om att hennes breda erfarenhet och kompetens kommer stärka verksamhetens utveckling inom området. Vi har redan idag mycket kompetenta medarbetare inom trafikplanering, och genom denna rekrytering tar vi ett viktigt steg i rätt riktning vilket är positivt för såväl oss som våra kunder, säger Pär Sköld, gruppchef Trafikplanering.

COWI satsar inom hållbarhet och att utveckla affärsområdet för hållbara transporter är ett led i COWIs ambition att kunna erbjuda ett större utbud av COWIs kompetenser inom hållbarhet, sociala konsekvensanalyser och gröna transportplaner.

- Hållbara transporter och trafikplanering är strategiskt viktigt i planeringen av det framtida samhället. Vi jobbar för att skapa effektiva transporter och Camilla är ett välkommet tillskott till att utveckla verksamhetsområdet ytterligare, säger Christer Niland, avdelningschef Infrateknik.

Christer Niland, avdelningschef Infrateknik
crni@cowi.se