Borealis nya fackla på plats

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 08:00 CET

Bild: Borealis

Borealis krackeranläggning i Stenungsund är en av de mest flexibla i Europa med nafta, etan, propan och butan som råvara. Under hösten har Borealis byggt om den stora facklan för att minimera sotande fackling från anläggningen. COWI har haft ett helhetsåtagande i projektet.

Syftet med projektet är att öka den sotfria facklingen genom att det tillsätts mer ånga med högre tryck som ska ge bättre förbränning.

I slutet av september lyftes en ny övre del av stora facklan på Borealis krackeranläggning på plats. Den nya övre delen av facklan är totalt ca 70 meter hög och väger 70 ton. Den totala höjden på fackelstacken är 123 meter. Detta ställer stora krav på planering, utrustning och väderförhållanden. Arbetet gick mycket bra och utfördes på ett säkert sätt och i enlighet med tidplan.

Vart sjätte år har Borealis krav på sig att stoppa produktionen och göra underhåll på hela anläggningen. Ungefär 1 000 personer extra jobbade under produktionsstoppet, som varade från början av september till mitten av oktober.

– Hela projektet har varit mycket lyckat och är ett av de mest spektakulära som COWI har genomfört inom industri, säger Peter Salomonson, projektledare på COWI.

COWI har haft ett så kallat EPCM-åtagande, vilket innebär att COWI har levererat ett komplett projekt inklusive detaljprojektering, inköp, Construction management och projektledning.

Peter Salomonson, projektledare COWI
ptsa@cowi.se