COWI får förtroendet som konsultpartner när Volvo Cars bygger fabrik i USA

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 08:00 CEST

COWI erhåller order när Volvo Cars bygger en ny fabrik i USA. Fabriken ska stå klar 2018. COWI har fått förtroendet att ta fram en systemhandling och påbörja detaljprojektering inför upphandling av entreprenör i USA.

COWI tillhandahåller projektorganisation och samtliga teknikdiscipliner och har fått i uppdrag att ta fram en systemhandling och påbörja detaljprojekteringen inför upphandling av entreprenörer i USA. COWI kommer som teknisk rådgivare och konsult tillhandahålla tjänster inom flera teknikdiscipliner, såsom konstruktion, el, VVS, yttre mark, risk & säkerhet, hållbarhet, brand och komplett projektledar- och projekteringsledningsorganisation.

– Det är fantastiskt roligt och utmanande att få leverera en systemhandling och första delen av en detaljprojektering för Volvo Cars där vi tillsammans skapar förutsättningar för ett framgångsrikt projektgenomförande, säger Henrik Malmberg, Marknadschef Byggnad och Fastighet.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att få förtroendet av Volvo Cars att bidra med vår samlade kompetens i COWI. Vår erfarenhet av att lösa stora, komplexa och multidisciplinära uppdrag i en internationell miljö kommer väl till pass genom att nyttja hela COWIs kompetens, erfarenhet och resurser, säger Håkan Adelwald, Divisionschef Byggnad och Fastighet i COWI Sverige.

Håkan Adelwald, Divisionschef Byggnad och Fastighet i Sverige, COWI
hkad@cowi.se