COWI hälso- och miljöcertifierar Foajén vid Malmö Centralstation

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 07:59 CEST

Bild: Jernhusen

Jernhusen har anlitat COWI för att certifiera den nya kontorsbyggnaden Foajén vid Malmö Centralstation. Utöver en miljöcertifiering enligt BREEAM kommer byggnaden även certifieras enligt WELL, en ny internationell byggstandard med fokus på människors välbefinnande i arbetslivet.

Foajén ligger ett stenkast från Malmö Centralstation och kommer bli ett av de första husen i Sverige att certifieras enligt WELL.

- Det är ett jättespännande projekt och en rolig kund att jobba med. Hyresgästens bästa har hela tiden varit utgångspunkt och med WELL-certifieringen visar Jernhusen att de menar allvar med att skapa en hållbar arbetsmiljö med fokus på trivsel och välbefinnande, säger Torbjörn Larson, avdelningschef Miljö Malmö på COWI.

WELL Building Standard är ursprungligen ett amerikanskt system baserat på forskning. Dess fokus på mjukare parametrar kompletteras väl med BREEAM som tittar mer på byggnadstekniska frågor. Exempel på områden inom WELL-certifieringen är hållbar inredning, närhet till pendling och motion, grönska både inne och ute, avfallshantering och mötesplatser.

- WELL har stor potential både för fastighetsägare och för hyresgäster. Genom att skapa goda arbetsförhållanden ges förutsättningar för medarbetarna att prestera och trivas bättre vilket gynnar verksamheten, säger Johanna Millander, ansvarig för WELL-certifieringen av Foajén på COWI.

Jernhusen startade bygget av Foajén under 2017 och inflyttningen är planerad till årsskiftet 2019/2020. Fastigheten, som kommer bli arbetsplats för 700 personer, är den andra som byggs i den nya stadsdelen Södra Nyhamnen. Foajén består av åtta våningar med totalt 7 800 kvm kontorsyta samt 1 100 kvm för handel och service i gatuplan.

- Foajén är kontorshuset som fokuserar på att människor ska trivas och ha en välfungerande arbetsdag. Därför blev det självklart att byggnaden skulle certifieras enligt både BREEAM och WELL, säger Freddie Bergkvist, projektchef på Jernhusen.

Torbjörn Larson
Avdelningschef Miljö Malmö, COWI