COWI projekterar utbyggnad av fjärrvärmeproduktion för Alingsås Energi

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2016 14:30 CEST

Bild: Alingsås Energi

Alingsås Energi räknar med att behovet av fjärrvärme ökar under de närmaste åren. För att täcka framtida värmebehovet på ett miljövänligare sätt planerar de att bygga ut Sävelundsveket med ytterligare en biobränsleeldad panna. COWI har blivit utvald för att projektera pannbyggnaden för det nya värmeverket.

I COWIs uppdrag ingår byggkonstruktion, mark, geoteknik, el, VVS, brand, projekteringsledning, byggledning, Bas P (byggarbetsmiljösamordnare för projektering och planering) samt kontrollansvar.

– För oss känns valet av COWI som projekteringskonsulter mycket bra då de både finns lokalt representerade och erbjuder god kompetens, tillsammans med bra referensprojekt för liknande uppdrag, säger Jan Olofzon, VD för Alingsås Energi.

– Det är mycket roligt att vi har vunnit ännu ett fjärrvärmeprojekt och att det dessutom ligger i Västsverige där vi har genomfört ett flertal genom åren, säger Jan Karlsson, ansvarig för området Kraftvärme på COWI.

Montage av panna planeras ske under vår/sommar 2017 och driftsättning och provdrift under sommar/höst 2017.

Fakta Sävelundsverket
Sävelundsverket omfattar i dagsläget två fastbränslepannor på 7 MW respektive 14 MW, en olje/biooljepanna på 12 MW och en deponigaspanna på 0,5 MW. Den nya fastbrännslepannan beräknas ha en panneffekt på ca 14 MW och en rökgaskondensor på ca 3 MW. Bränslet kommer även fortsättningsvis vara fasta biobränslen främst skogsflis och rena träbränslen från sågverk och skogsindustri.

Jan Karlsson, ansvarig för Kraftvärme på COWI
jakn@cowi.com