COWI utför uppdrag på Godsstråket

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2016 13:24 CEST

Godsstråket genom Bergslagen sträcker sig från Storvik till Mjölby. Trafikverket planerar att bygga dubbelspår på sträckan Dunsjö–Jakobshyttan. COWI har fått i uppdrag att ta fram en järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och systemhandling för sträckan.

Godsstråket genom Bergslagen sträcker sig från Storvik, via Hallsberg, till Mjölby och är ett av Sveriges viktigaste järnvägsstråk för godstrafik. För att öka kapaciteten byggs Godsstråket ut från enkelspår till dubbelspår.

COWI har fått i uppdrag att ta fram en järnvägsplan för sträckan Dunsjö–Jakobshyttan – en del av Hallsberg–Degerön. Sträckan är cirka 5 kilometer, och det är sedan tidigare beslutat i vilken korridor järnvägen ska gå. Järnvägsplanen kommer visa förslag till placering av spåren samt utformning av järnvägen och dess omgivningar. COWI kommer även ta fram en miljökonsekvensbeskrivning och systemhandling för sträckan.

– Vi är mycket stolta och glada över denna tilldelning. Det ligger i linje med vår strategi att erbjuda kunden komplett järnvägskompetens, säger Sameer Abdelhamid, chef för Järnväg på COWI i Göteborg.

Uppdraget sträcker sig till januari 2018.

Sameer Abdelhamid, chef Järnväg i Göteborg, COWI
srad@cowi.se