Cranab lanserar ett helt nytt program för lastbilskranar

Svenska krantillverkaren Cranab premiärvisar den första serietillverkade kranen i ett helt nytt kranprogram för lastbilar inför en internationell publik vid världens största bygg- och anläggningsmässa Bauma, i München 11-17 april.

Kranmodellen TZ12 som lanseras vid Bauma är en 12-tonmeterskran och den första serietillverkade kranen i ett komplett program av lastbilskranar för skog och recycling som kommer att presenteras under de närmaste åren.

- Det finns ett stort behov av moderna, driftsäkra och effektiva lastbilskranar på världsmarknaden. Att vi som en av världens ledande krantillverkare för skogsmaskiner breddar oss med ett lastbilsprogram är därför en helt naturlig utveckling, säger Micael Olsson, Marknadschef.

Lång erfarenhet av lastbilskranar
Det är heller inte första gången Cranab tillverkar lastbilskranar. För drygt 15 år sedan avslutade företaget efter ett ägardirektiv produktionen av sin dåvarande generation lastbilskranar och valde istället att fokusera på kranar till skotare och skördare.
Cranab har därför med sig en lång erfarenhet av produktion av lastbilskranar som nu tas tillvara.

- Eftersom vi har vår tidigare kompetens av lastbilskranar och den stora erfarenheten av skogsmaskinskranar så gör det att vi kan optimera vårt nya program redan från start. Vi använder helt enkelt det bästa av två världar och kan framgångsrikt kombinera till exempel både styrka, prestanda och konstruktionslösningar. Och det kommer våra kunder och användare tillgodo på bästa sätt redan från början, betonar Micael Olsson.

Första kranen är en populär Z-kran
Först ut i det nya lastbilsprogrammet är TZ12, en Z-kran för en bred kundgrupp på en internationell marknad. TZ12 är en mellanstor modell och som kommer att kompletteras med både större och mindre modeller.
Förutom Z-kranen kommer även en L-kran i flera storlekar att ingå i programmet. L-kranen kommer att användartestas som prototyp innan sommaren och börja säljas innan årets slut.
För TZ12 sker säljstart vid Bauma och de första leveranserna kommer att ske redan i juni.

Kranar med hög kapacitet och körglädje
Lastbilskranarna riktar sig till det professionella segmentet för lastbilar inom skog och recycling. Tonvikt i utvecklingsarbetet har legat på låg vikt och höga prestanda. Resultatet är att användarna kommer att få en stark, robust och effektiv kran med låg vikt, höga prestanda och låga effektförluster.

Unik räckvidd på 10,5 meter

En ny konstruktionslösning för kranens vipparm och lyftarm ger resultatet att kranens räckvidd blir mycket längre. Tack vare att vipparmen gjorts helt rak så ryms det längre bommar vilket ger en mycket bättre teleskopeffekt och en ökad räckvidd som resultat.
TZ12 kommer därför att säljas med alternativen 9,3 och 10,5 meters längd vilket Cranab är en av få leverantörer som kan erbjuda.

En av fördelarna med kranen är också en helt skyddad dragning av både slangar, rör och kablage vilket ger en mycket driftsäker lösning som kräver minimalt med service och låga underhållskostnader.

Den första kranen levereras med öppen förarplats och en 2+2-styrning vilket betyder 2 kombinationsspakar och 2 fotpedaler. I programmet kommer även alternativa förarplatser som t ex hytt att erbjudas likaväl som olika styralternativ.

Kranens konstruktion leder också till en mjuk och följsam körning tack vare optimerad hydraulik. Kranens geometri ger kraft och styrka och en harmonisk körkänsla i hela arbetsområdet. Lastbilskranarna har också utrustats med samma starka och robusta vridmotor som finns i kranarna för skogsmaskiner.

En ny generation användare väntar
- Det känns mycket roligt att vara tillbaka på lastbilsmarknaden igen. Flera användare av vår tidigare generation lastbilskranar har kommit till oss och visat stort intresse. Vår förhoppning är att vi dessutom kommer att få en helt ny generation förare som vi ska fortsätta göra nöjda med vårt nya program, säger Micael Olsson.

• kran
  • z kran
  • lastbilskran

Cranab har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka kranar, gripare och röjningsmaskiner för världsmarknaden. I företaget ingår även varumärket Slagkraft. Produktionsenheter och huvudkontor finns i Vindeln, utanför Umeå i Västerbotten.

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, plantering sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.