Investerare placerar upp till 7 miljoner kronor i Createbolaget Sally R

PÄAB, Tunberg i Stehag AB och Almi Invest Östra Mellansverige AB investerar upp till 7 miljoner kronor i Createbolaget Sally R som använder rymdteknik för att spara energi och skapa ett hälsosammare inomhusklimat i byggnader.

Sally R har under våren fått stor uppmärksamhet på innovationsscenen och grundarna Viktor Kjellberg, Fredrik Edström och Anders Edström har jobbat hårt för den utveckling bolaget lyckats med. Till årsskiftet planeras lansering av en ventilationslösning som med hjälp av en algoritm avgör hur mycket luft som ska tas utifrån, hur mycket som ska återcirkuleras och hur mycket som ska rengöras med rymdteknik. Detta sparar i sin tur mängder av energi för fastighetsägaren. Med hjälp av investeringen ska bolaget färdigställa produkten samt påbörja försäljning.

- Vi är övertygade om att Sally R kommer att göra ett starkt avtryck inom ventilationsbranschen. Energibesparingar, tillsammans med luftförbättrande åtgärder, kommer att vara starka fokusområden inom fastighetsbranschen under lång tid framöver och Sally R's teknologi ligger här i framkant, säger Fredrik Tunberg, medgrundare och styrelseledamot i Tunberg i Stehag.

- Sally R är ett bolag vi har haft ögonen på sedan det startade och nu när man satsar så var det naturligt att investera. Bolaget har visat att kombinationen goda affärer, miljö och hälsofrågor är vägen att gå för att lösa vår tids stora utmaningar, säger Björn Berg, vd för PÄAB.

- Med tanke på att byggnader står för 1/3 av världens energiförbrukning ser vi stor potential för bolaget. Sally R har ett mycket bra team och en spännande produkt för en växande marknad, som kräver lägre energiförbrukning, säger Jenny Jansson, investment manager på Almi Invest.

Sally R’s vd Viktor Kjellberg ser investeringarna som en chans att göra skillnad.
- Med dessa investeringar får vi möjlighet att ta nästa steg. Luftföroreningarna i världen är ett stort problem och där hoppas vi kunna göra skillnad, säger Sally R:s vd Viktor Kjellberg.

Om Sally R

Sally R är grundades i februari 2016 och har sin bas i Västerås. Företaget har en patentsökt lösning som använder rymdteknik för att spara energi i byggnader samtidigt som ett hälsosamt inomhusklimat garanteras. Läs mer på www.sally-r.com och följ företaget på www.twitter.com/BreatheGoodAir

Sally R stöttas även av samverkansprojektet Växtzon där nio företagsinkubatorer och science parks i Östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och nå en omsättning på 100 miljoner kronor.

• rymdteknik
  • sally r
  • create business incubator
  • create