WeMeMove är ett av Sveriges 33 hetaste teknikbolag

Creates alumnbolag WeMeMove finns med på 33-listan där tidningarna NyTeknik och Affärsvärlden utser Sveriges mest lovande unga teknikföretag. Det stod klart under tisdagskvällen då listan offentliggjordes på Münchenbryggeriet i Stockholm. Bolaget har tagit fram en realtidscoach för motionärer och planerar att lansera nya produkter under året.

WeMeMove utvecklar intelligenta träningshjälpmedel där en sensor på bröstet analyserar rörelser och hjärtslag och kan ge tekniktips i realtid under träningspasset. Aktivitetsmätning är inget nytt men WeMeMove's realtidsteknik är unik inom sitt slag.

Företagets patenterade algoritm kan klassificera data från sensorerna och avgöra vad som är gång, löpning eller olika stilar i längdskidåkning. Den första produkten är ett verktyg för längdskidåkare. Nästa sport som företaget satsar på är löpning.

– Vi är klara med algoritmerna och planerar för att lansera en produkt under året, säger Magnus Jonsson till NyTeknik.

WeMeMove bildades 2014 som en avknoppning från forskningsinstitutet SICS och Interactive Institute, omsatte 3,2 Mkr under förra året och har idag 5 anställda.

WeMeMove har tidigare fått affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Create Business Incubator.

Magnus Jonsson, vd
WeMeMove AB
Mobil: 070-3227578
E-post: magnus@wememove.com
Hemsida: www.wememove.com

Maria Sjöstedt, kommunikationsansvarig
Create Business Incubator Mälardalen AB
E-post: maria@createhere.se
Hemsida: www.create.se

Foto från SICS Swedish ICT. Från väster i bild: Sameh El-Ansary, Christer Norström, Magnus Jonsson och Mohammed El-Beltagy.