Hur är konkursläget i din kommun? Här är konkursstatistik för alla Sveriges kommuner

2016 går till historien som ett bra år när det gäller konkurser. Siffrorna har gått nedåt hela året och inte sedan 2008 har antalet konkursade aktiebolag varit så få som i år. Men vilka kommuner ökade och minskade mest sett till antal konkurser under förra året? I toppen hittar vi Svalöv och Vara – i botten Hallsberg och Årjäng. Här är hela listan - kommun för kommun.

I topp på kommunlistan hittar vi Svalöv utan en enda konkurs förra året, tätt följt av Vara som minskat hela 85 procent, från 13 till endast två konkursade aktiebolag under 2016. Förutom Svalöv och Vara finns flera mindre orter som kan visa starka siffror för minskande antal konkurser under 2016 jämfört med året innan. Kommunerna Åmål (-83%), Rättvik (-80%) och Tjörn (-75%) har alla haft en positiv trend.

- Även om bastalen är mycket mindre jämfört med i storstadsregionerna eller på de riktigt stora orterna är det roligt att se att företagen är bärkraftiga även på mindre orter. Att näringslivet inte bara snurrar på i storstäderna, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Av landets 290 kommuner kan 148 uppvisa sjunkande konkurssiffror. I 97 kommuner har antalet konkurser ökat under året. I botten hittar vi Hallsberg som gått från noll till sex konkurser och Årjängs kommun som uppvisar en ökning på hela 500 procent. Nynäshamn har gått från fyra till sjutton konkurser jämfört med året innan och även Hylte samt Oxelösund är kommuner där antalet konkurser har ökat rejält.

Hela listan över antalet aktiebolagskonkurser i Sverige – kommun för kommun

Kommuner där konkurserna minskat mest under 2016 (procentuellt)

Kommun
2015 Skillnad %
1. SVALÖV
2. VARA
3.
ÅMÅL
4. RÄTTVIK
5.
TJÖRN
6.
ÄLVKARLEBY
7. MÖRBYLÅNGA
8. HAGFORS
9. KUMLA
10. MÖNSTERÅS

Kommuner där konkurserna ökat mest under 2016 (procentuellt)

Kommun
10. ESLÖV
+100%

Notera:
kommuner med en förändring på fyra eller färre antal konkurser mellan 2015 och 2016 är exkluderade från ovan topplistor.

För konkursstatistik per den 9 januari 2017, se bilaga som omfattar:

• Kommuner som ökat mest under 2016
  • Kommuner som minskat mest under 2016
  • Antalet aktiebolagskonkurser i alla Sveriges Kommuner

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande kreditupplysningsföretag. Vi bedömer kreditvärdighet hos både företag och privatpersoner och erbjuder en mängd smarta tjänster för kreditkontroll. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från våra databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation. Creditsafe har 90,000 kunder och arbetar från 18 internationella kontor i 12 länder.