Få bolag sänker aktiekapitalet

Den 1 april fick bolag med 100 000 eller mer i aktiekapital möjlighet att sänka sitt aktiekapital till lägst 50 000 kronor. Nu, sex månader senare, har bara 0,3 procent av bolagen valt att minska aktiekapitalet från 100 000 kronor till 50 000. Det visar en undersökning av affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

Totalt var det bara 908 bolag som tog chansen att minska aktiekapitalet under de första sex månaderna, sedan den nya lagen trädde i kraft.

Samtidigt halverades miniminivån för aktiekapitalet i nya privata bolag från 100 000 kronor till 50 000.

Här visar Creditsafes undersökningen att hela 90 procent av alla nystartade aktiebolag valde att börja med ett aktiekapital på 50 000 kronor. Nästan alla dessa var lagerbolag.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag, med 18 kontor i 12 länder och över 100 000 kunder. Vi har sedan starten 1997 levererat kredit-, marknad- och affärsinformation till stora som små företag, kommuner, myndigheter och organisationer. Creditsafe bedömer kreditvärdighet hos både företag och privatpersoner och erbjuder en mängd smarta tjänster för säkrare affärer.