Här är företagen som betalar högst löner i Sverige

Här är företagen som betalar högst löner i Sverige

På jakt efter bättre lön? Sök dig till Stockholm. Här finns majoriteten av de 26 företag som numera ger sina anställda miljonlöner. Kreditupplysningsföretaget Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag och Investmentbolaget EQT Partners är den arbetsgivare som betalar ut högst snittlön till sina anställda. Där tjänar de 53 anställda i genomsnitt 2,2 miljoner kronor. Först på plats 15 och 16 hittar vi företag utanför Stockholmsområdet, som IKEA i Älmhult och Volvo i Göteborg.

Män, boendes i Stockholm och med jobb inom finansbranschen – det är lönevinnarna även i år. När Creditsafe nu presenterar årets ”Löneliga topp 100” syns en tydlig trend att snittlönerna har skjutit i höjden rejält i många svenska företag. 26 företag har klättrat över strecket och ger idag sina anställda en snittlön på över en miljon kronor - detta utan att inkludera lön till VD och styrelse. Sett till de 100 bästa betalande företagen så finns 82 företag inom Stockholmsområdet.

I topp tronar investmentbolaget EQT Partners med en snittlön på över två miljoner (2 204 000). Det innebär att de 53 anställda har en genomsnittlig månadslön på cirka 183 000 kronor. Nummer två på listan, NC Advisory Aktiebolag, ligger inte långt efter med sina dryga 1,8 miljoner kronor i snittlön. Där har de 55 anställda en genomsnittlig månadslön på cirka 153 000 kronor.

Likt tidigare år domineras topplistan av företag inom finans- och kreditbranschen, försäkring, information, IT och kommunikation. Kunskapsintensiva företag och tjänsteleverantörer. Många av företagen domineras även av manliga anställda. På topplistan utgör männen 75 procent av de anställda. EQT Partners som ligger högst upp på listan, har dock en svag majoritet av kvinnor anställda.

- Vi ser att de höga inkomsterna finns i storstäderna och hos riktigt stora företag. IKEA är egentligen det enda företaget som inte ligger i en storstadsregion och som tar sig in i toppen av listan, säger Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe.

Utöver storstadsregionerna är det tunnsått med företag i övriga Sverige som kan visa upp höga löner. Ett undantag är IKEA Retail Services i Älmhult (plats 15) som har en snittlön på drygt en miljon per år (1 081 0000). I Falun hittar vi Stora Enso på plats 51 med en snittlön på närmare 878 000 kronor. På listan över Sveriges bäst betalande företag finns endast sju företag i Göteborg och fyra i Malmö.

Hewlett-Packard Sverige Aktiebolag på plats 79 är företaget med i särklass flest anställda. Deras 1 190 anställda hade förra året en snittlön på 65 900 kronor i månaden, det vill säga en årslön på 785 000 kronor.

Sveriges bäst betalande företag - topp 5:

1. EQT Partners Aktiebolag, Stockholm, 2 204 00 kronor
  2. NC Advisory Aktiebolag, Stockholm, 1 841 000 kronor
  3. ABG Sundal Collier AB, Stockholm, 1 758 000 kronor
  4. Nordea Investment Management AB, Stockholm, 1 468 000 kronor
  5. The Boston Consulting Group Nordic AB, Stockholm, 1 464 000 kronor

Hela listan över 100 bäst betalande företagen

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.