Kraftig minskning av antalet konkurser i augusti

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 09:20 CEST

Under augusti gick 330 svenska aktiebolag i konkurs. Det är en minskning med 17 procent jämfört med samma månad förra året. Antalet anställda som berörs av konkurserna minskade med hela 48 procent. Det visar ny konkursstatistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Augustistatistiken innebär en återgång till den trend med minskande antal konkurser som vi sett under 9 av de senaste 12 månaderna. Sedan årsskiftet är den totala minskningen nio procent.

Sett till antalet anställda som drabbas och storleken på företagen som går i konkurs blir minskningen särskilt tydlig. Totalt berörs 1031 anställda av konkurser i augusti, vilket är en minskning med 48 procent jämfört med samma månad föregående år. Den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen minskade med 53 procent till 4,4 miljoner kronor.

- Sett i ljuset av vårens minskning visar augustisiffrorna att vi är inne i en fortsatt god konjunktur. Vad gäller konkurser är vi nu tillbaka på nivåer som gällde innan finanskrisen 2008/2009, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Alla svenska län drabbades av konkurser i augusti. Flest skedde i Stockholms län (110) följt av Västra Götaland (49) och Skåne (47).

Den största konkursen sett till omsättning är Lidköpings Aluminiumgjuteri AB (86 miljoner kronor) i Borås följt av nämnda Söderlindh & Jeppsson Entreprenad AB (56 miljoner kronor) i Malmö.

I genomsnitt har de konkursdrabbade aktiebolagen fyra anställda. De konkurser som berör flest anställda är Söderlindh & Jeppsson Entreprenad AB i Malmö med 59 anställda och Kjellssons Consulting AB i Vänersborg med 53 anställda. 142 aktiebolag har en (1) eller ingen anställd.

För konkursstatistik
per den 2 september 2014, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2012, 2013 och 2014 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under augusti 2014 (omsättning)

För mer information:

Telefon 070-030 36 37 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Telefon 070-628 08 99 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.