Lönen avgörs av i vilken kommun du arbetar

Lönen avgörs av i vilken kommun du arbetar

Nästan 6 gånger mer betalt. Det är skillnaden mellan toppen och botten i listan över de arbetsgivare i Sveriges kommuner som betalar sina anställda bäst. Högst genomsnittslön får du i Stockholm och lägst i Nordmaling. Det visar Creditsafes nya lönestatistik per kommun som bekräftar att det även i år finns stora löneskillnader i landet.

Affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe har utifrån aktiebolagens senaste bokslut tagit fram statistik över de företag som betalar högst löner i Sveriges kommuner. Listan visar att det spelar stor roll för lönen beroende på i vilken kommun man arbetar. Högst löner utbetalas i Stockholmsområdet. Både i Stockholm och Solna har de anställda vid de bäst betalande företagen, Nordea Investment Management AB och Gartner Sverige Aktiebolag, genomsnittslöner på mer än en miljon kronor. Så höga genomsnittslöner finns inte i någon annan kommun.

Samtliga 15 kommuner i toppen är belägna i storstadsregionerna, varav sex i Storstockholm, fem i Skåne och tre i Västsverige. I flera skånska kommuner (Ängelholm, Malmö, Lund och Helsingborg) betalar de bästa betalande företagen ut högre snittlön än i Göteborg.

- Vi ser i vår undersökning att kommuner med företag som betalar höga genomsnittslöner ligger i dynamiska arbetsmarknadsregioner med ett varierat näringsliv, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Nynäshamn avancerar i år ett steg och lämnar över sistaplatsen till Nordmaling, där företaget som betalar ut högst snittlön är Aktiebolaget Nyåkers Pepparkakor. Andra kommuner med relativt låga högsta löner är Ragunda, Svalöv och Norberg. Totalt finns 11 kommuner i Sverige där den högsta genomsnittslönen är mindre än 300 000 kronor per år.

Det största företaget sett till antalet anställda är även i år Siemens Industrial Turbomachinery AB i Finspångs kommun med 2 738 anställda. Företaget tillverkar ång- och gasturbiner och betalar i genomsnitt sina anställda 497 000 kronor per år. Näst största arbetsgivare på listan är Billerud Korsnäs Skog & Industri Aktiebolag i Gävle med 1 514 anställda och som har en genomsnittslön på drygt 545 000 kronor per år.

För mer information:

Telefon 070-628 08 99 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Telefon 070-030 36 37 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har ett behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.