Ny riskmodell för aktiebolag

Ny riskmodell för aktiebolag

Marknaden förändras och så även vårt sätt att klassificera risk. Olika typer av företag skiljer sig åt mer idag än för tio år sedan, både vad gäller tillgänglig information och risk för insolvens. Därför finns också ett behov av att kontinuerligt omvärdera sättet vi förutspår risk. Nu har Creditsafe lanserat en ny riskmodell för aktiebolag.

För ett par år sedan tog vi ett strategiskt beslut att utveckla en ny modell för att förutspå risk och rekryterade då några av Sveriges främsta analytiker. Att vi idag kan presentera en ny riskmodell som vi känner oss övertygade om kommer bli marknadsledande i Sverige i sitt slag gör mig såklart väldigt stolt och glad, säger Henrik Jacobsson, CEO för Creditsafe Sverige

Godkänna fler affärer till bibehållen risk

Creditsafes nya riskmodell är ett sofistikerat system att bedöma risknivån på svenska aktiebolag. Modellen bygger på den allra senaste informationen om aktiebolagen som statistiskt säkerställts, att med hög precision förutspå vilka företag som blir insolventa inom 12 månader - för att hjälpa våra kunder att optimera framtida kreditförluster.

Vi har analyserat miljontals datapunkter och skapat ett mycket mer effektivt verktyg för våra kunder att fatta bättre kreditbeslut, där de nu kommer kunna göra betydligt fler affärer till bibehållen risk, säger Camilla Frimmel, Chief Analytics Officer för Creditsafe Group

Få inblick i företagets risknivå

För att bättre förstå hur ett företags rating beräknas har Creditsafe lagt till kommentarer till ratingen. Kommentarerna belyser den viktigaste bakomliggande informationen till det enskilda företagets ratingberäkning samt ger en inblick i hur företagets risknivå har kalkylerats.

Genom att vara transparenta med modellens uppbyggnad och innehåll kan vi nu hjälpa våra kunder att öka förståelsen för hur den individuella risken har beräknats med hjälp av de nya kommentarerna som finns till ratingen, säger Henrik Jacobsson avslutningsvis.

• Modellen är utvecklad på den allra senaste populationen och konjunkturen.
  • Ratingen prognostiserar sannolikheten för insolvens inom 12 månader.
  • Modellens höga prediktiva förmåga gör att företag med låg risk för insolvens kategoriseras till hög rating.
  • Varje företag får, utöver en rating, också en individuell riskprognos där risken för insolvens uttrycks i procent.
  • Kunder använder detta för att fatta beslut om en kredit ska beviljas eller ej.
  • Creditsafes modeller är objektiva och bygger på en sammanställning av affärsinformation som inhämtas från svenska myndigheter som bearbetas av vårt analysteam.