Färre bolag i konkurs – trend bruten i Sverige

Färre bolag i konkurs – trend bruten i Sverige

För första gången under 2013 minskar antalet konkurser jämfört med föregående år. I juli gick totalt 422 aktiebolag i konkurs. Det är den lägsta siffran hittills i år, och en minskning med fyra procent sedan samma månad 2012. Det visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Antalet konkurser bland aktiebolag har minskat sedan maj månad. Även om konkurserna minskat i antal har de varit fler än motsvarande månad förra året. Nu är denna trend bruten, då antalet konkurser minskat med fyra procent jämfört med juli 2012.

– Förhoppningsvis kan denna utveckling vara ett litet tecken på att ekonomin är på väg att vända, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Konkurserna i juli har totalt påverkat 1826 anställda. Den största konkursen, sett till omsättning, är JMS mediasystem i Vellinge med 241 anställda. Bolaget som omsätter 496 Mkr har funnits sedan 70-talet och varit en av Skandinaviens största tryckkoncerner.

Stor ökning av konkurser i Stockholm

Antalet konkurser i Stockholms län steg med 83 procent jämfört med juni månad. I Västra Götalands län minskade konkurserna med 32 procent. Skåne län är oförändrat i antal konkurser jämfört med juni. Gävleborgs och Kronobergs län ökar antal konkurser från en till fem, respektive två till fyra mellan juni och juli.

För konkursstatistik avseende svenska aktiebolag per den 5 augusti 2013,
se bifogade fil som omfattar:

- De tio största konkurserna under juli 2013

- Antal aktiebolagskonkurser i julimånader mellan 1998-2013

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har ett behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.