Crosskey köper rättigheter till PFM-system

Internetbanken som kan analysera din ekonomi.

Crosskey har köpt rättigheter att utveckla och kommersialisera ett system som har tagits fram av Balancion, ett finskt företag som är ledande på marknaden inom PFM-lösningar (Personal Finance Management).

-  Framtiden för online banking handlar om att erbjuda allt mer service. Crosskey är experter inom bank och kort och nu får deras kunder en ännu mer användarvänlig och konkurrenskraftig internetbank i framkant, säger Jussi Muurikainen, VD på Balancion.

Med grafer och illustrationer får man en helhetsbild av privatekonomin via internetbanken. Allt kan kategoriseras, budgeteras och analyseras, exempelvis hur mycket pengar som har lagts på nöjen under en månad.

Användaren får också spartips, kan skapa ekonomiska mål och följa hur man närmar sig dem.

-  Förr räckte det med att kunna betala räkningar och överföra pengar via internetbanken. Idag vill konsumenterna ha mer information och möjlighet att styra sin ekonomi. Med vår nya lösning kan de se vart pengarna går och hur de kan användas på bästa sätt. Lite som att ha en egen revisor och en rådgivare direkt i internetbanken, säger Joakim Isaksson, affärsområdeschef för eBanking på Crosskey.

Förvärvet av rättigheterna är en del av Crosskeys strategiska satsning inom nischen eBanking, d.v.s. produkter inom internet- och mobilbanking.

-  Vi har en tydlig strategi med målsättningen att konsekvent modularisera vårt erbjudande genom att bygga självständigt starka produkter som kan säljas var för sig. Nu stärker vi vårt eBanking-erbjudande, som redan idag med vår internetbank i spetsen är bland de ledande på marknaden. Förvärvet av rättigheterna till PFM-lösningen från Balancion är helt i linje med vår strategi och vi kommer med detta förvärv att fortsätta vara marknadsledande vad gäller den här typen av produkter och tjänster, tillägger Thomas Lundberg, verkställande direktör på Crosskey

• crosskey
  • pfm-lösning