DTZ Research: 18 miljarder Euro i nytt kapital att investera i Norden

Norden: Transaktionsvolymen i Norden steg till sammanlagt 3,5 miljarder Euro under andra kvartalet 2014, enligt DTZ:s senaste Researchrapport Investment Market Update Nordics Q2 2014. Detta är en ökning med 6% jämfört med kvartalet innan. DTZ Research uppskattar i rapporten också att ca 18 miljarder Euro har rests och öronmärkts för de nordiska marknaderna - kapital som ska investeras de närmaste 2 åren.

Cross-borderaffärerna ökar mellan de nordiska länderna. Direkt ägande i fastigheter domineras av inhemska investerare på de nordiska marknaderna och flödet från länder utanför Norden är ganska litet, men intresset är ökande. När det gäller indirekt ägande är andelen utländska investorer betydligt större.

- De nordiska marknaderna är attraktivt prissatta och därför tror vi att intresset från utlandet kommer att öka, säger Karin Witalis, Head of Research för DTZ i Sverige. Vår bedömning är också att nordiska institutioner kommer att investera utanför sina hemmamarknader, för att få en bättre diversifiering i sina portföljer, avslutar hon.

- Vi förväntar oss en ökad transaktionsvolym i Norden de närmaste två åren. Inom DTZ tar vi vara på möjligheterna och ökar ytterligare samarbetet mellan våra nordiska kontor för att ge våra kunder bästa service. Snart har vi också en person ansvarig för nordisk investeringsverksamhet på plats, säger Agneta Jacobsson, VD för DTZ i Sverige.

Agneta Jacobsson
DTZ i Sverige
agneta.jacobsson@dtz.com

Karin Witalis
Head of Research
DTZ i Sverige
karin.witalis@dtz.com

Om DTZ
DTZ är ett av de världsledande företagen inom fastighetsrådgivning. Vi erbjuder förstklassig rådgivning och fastighetslösningar till investerare, fastighetsutvecklare, fastighetsägare och hyresgäster runt om i världen. Vårt tjänsteutbud består av värderings- och mäklartjänster, köp- och säljrådgivning, finansieringslösningar, hyresgästrepresentation, projektledning, uthyrning, investment-, property- och facility management. Vårt prisbelönta research-team förser våra kunder med lokal- och global marknadsinformation, prognoser och trendanalyser som underlag för korrekt beslutsfattande. DTZ har 24 200 anställda som arbetar på 209 kontor i 52 länder. För mer information, besök: www.dtz.com.