CybAero erhåller exporttillstånd för stororder till kinesisk kund

CybAero, listat på First North, som utvecklar och marknadsför obemannade helikoptrar, har idag fått exporttillstånd för sin största order någonsin. Ordern, som kommer från en slutkund i Kina, uppgår till 5,5 miljoner Euro.

ISP, (Inspektionen för strategiska produkter) gav på tisdagen exporttillstånd för den stororder CybAero kommunicerade i januari. Slutanvändaren är en kinesisk kund som kommer att använda CybAeros obemannade helikopter APID60 operativt från fartyg.

– Vi är oerhört glada över förtroendet som vi fått från kunden. Detta är vår största order någonsin och ett bevis på att vi är en intressant leverantör i en geografisk marknad som är snabbt växande vad gäller användning och behov av vårt system, säger Mikael Hult, vd på CybAero AB.

Vem slutkunden är kommer offentliggöras inom kort så snart slutkunden godkänt offentliggörandet. Leverans kommer att ske med start under senare delen av 2014.

Långsiktigt samarbete
CybAero har under de senaste åren bearbetat den asiatiska marknaden och har nu fått ett kvitto på att insatserna givit resultat.

– Vi har fått denna order i stark konkurrens med både inhemska och världsledande aktörer. Detta är en viktig kund med stor utvecklingspotential och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete, säger Niklas Nyroth försäljnings- och marknadschef på CybAero.

För mer information: Mikael Hult, verkställande direktör CybAero AB, tel 070-564 25 45, e-post: mikael.hult@cybaero.se

Niklas Nyroth, försäljnings- och marknadschef CybAero AB, tel 070-896 12 46, e-post: niklas.nyroth@cybaero.se

• Motor

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, fjärrstyrda flygsystem (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet genom sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har drygt 20 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB (08 - 454 32 00) är Certified Adviser.