Hållbar äventyrare gästar PhotoExpo i Umeå

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2019 10:48 CEST

Linda Åkerberg, Wilderness Stories i mål vid Treriksröset Foto:Linda Åkerberg

Linda Åkerberg har för egen maskin tagit sig igenom Sveriges alla landskap under sommaren och är nu klar med sitt stora projektet ”Fjällhöga Nord”. Hela äventyret har man kunnat följa på instagramkontot @wildernessstories. Den 26 oktober kommer hon att föreläsa om sina erfarenheter under PhotoExpo i Umeå.

Linda Åkerberg är en erfaren äventyrare och fotograf. I veckan har hon nått sitt mål i projektet ”Fjällhöga Nord” där hon har cyklat, gått och paddlat kajak genom Sveriges alla 25 landskap från Smygehuk söder till Treriksröset i norr. En imponerande resa på 485 mil som har tagit hela 4 månader och tre dagar att genomföra.

Åkerberg har tidigare bland annat vandrat längst den 428 mil långa vandringsleden Pacific Crest Trail i USA och besökt både Nepal, Tanzania, Dolomiterna, Aruba men tankarna gick också till hemlandet.

- Jag vill inspirera andra att ge sig ut på äventyr men frågorna som jag funderade på var om man verkligen måste resa över halva jordklotet för att uppleva häftiga naturupplevelser och äventyr? Lever vi inte i ett land som i sig självt har väldigt mycket att erbjuda? Syftet med min resa har därför varit att undersöka vårt lands natur och möjligheter till äventyr, lyfta fram Sverige samt inspirera till att resa mer inrikes, säger Linda Åkerberg.

Den 26 oktober kommer Åkerberg att föreläsa om projektet under PhotoExpo i Umeå. Där får besökaren veta mer om resans utmaningar och upptäckter och se Sverige från ett högst nära och personligt perspektiv i hennes bilder. Föreläsningen hålls i samarbete med Sony.

Inträdet till PhotoExpo är gratis.

Mer information om mässan och utställarna finns här: https://www.cyberphoto.se/photoexpo