Kända gäster till PhotoExpo 2019 i Umeå

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2019 08:00 CEST

Mattias Karlsson Sjöberg, VD Moderskeppet, Bingo Rimér, fotograf och influencer och Staffan Widstrand, naturfotograf kommer att gästa PhotoExpo 2019 i Umeå.

För fjärde året i rad arrangeras PhotoExpo i Umeå. I år går mässan av stapeln den 26 oktober. Bland föreläsarna dyker flera kända namn upp, Staffan Widstrand - en av världens mest inflytelserika naturfotografer, Moderskeppet - hela Sveriges utbildningsportal för kreativa och Bingo Rimér - entreprenör, fotograf och influencer är några av dem som besökarna kommer att ha möjlighet att lyssna till.

PhotoExpo i Umeå har under åren ökat både i antal utställare och besökare och arrangörerna räknar med att i år vara den största fotomässan som arrangeras i Sverige. Förutom att möta utställarna kan besökarna helt kostnadsfritt lyssna till en rad olika föreläsare under dagen. I år kommer man att kunna inspireras av t ex Staffan Widstrand, Moderskeppet och Bingo Rimér. Alla mycket välkända och välrenommerade aktörer i branschen fyllda till bredden av tips, erfarenheter och kunskap för mässbesökarna.

Staffan Widstrand benämns som en av världens mest inflytelserika fotografer av magasinet Outdoor Photography.  Den som vill ha handfasta tips på vad som krävs för att bli en riktigt bra naturfotograf bör hålla ögon och öron öppna under föreläsningen.

- Det kommer jag att gå in noga på i min föreläsning, missa den inte! Ett första lyxtips: bestäm dig för din ambitionsnivå! Det styr sedan en massa annat - utrustningens vikt, pris och omfattning, ditt sociala liv och mycket annat, svarar Staffan Widstrand.

Moderskeppet har under lång tid varit en unik utbildningsportal för onlinekurser och utbildning för alla som vill utöva sin kreativitet i bild, video och design. Under PhotoExpo kommer bl a Mattias Karlsson Sjöberg, VD på Moderskeppet att vara på plats.
- Jag är supertaggad på PhotoExpo. Vi som undervisar online lever i ett vakuum under perioder året. Här är vår chans att få höra andra tankar än våra kollegors. Så kom och prata med oss, berätta om ditt fotograferande och visa dina bilder, säger Mattias Karlsson Sjöberg.

Bingo Rimér är en välkänd och uppskattad fotograf som också kommer att boosta kreativiteten under dagen. På frågan varför man ska komma och lyssna till Bingo Rimér under PhotoExpo 2019 så säger han själv:

- Jag vill gärna försöka inspirera alla att inte lägga för mycket vikt på teknik. Kameran idag kan göra jobbet åt dig. Att fotografera idag handlar mer om regi än någonsin. När jag började med foto 1992 då var man tvungen att kunna framkalla och spenderar tid i labbet för att få kalla sig fotograf. Idag är alla fotografer och då blir det viktigare med kul ide, säger Bingo Rimér.

Kul idéer, utbildning och inspiration utlovas till besökaren av PhotoExpo 2019.
Det är gratis inträde till mässan.