Tuff vulkanfotograf till PhotoExpo i Umeå

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2019 08:00 CEST

Ulla Lohmann gästar PhotoExpo i Umeå 2019

Ulla Lohmann är en tysk fotojournalist och dokumentärfilmare som har en kandidatexamen i naturresursförvaltning. Hon är medlem i den berömda Explorer's Club, en av Canons ambassadörer och hennes arbete presenteras av National Geographic. Lohmann besöker Umeå den 26 oktober och föreläser under PhotoExpo i Umeå. där man bland annat kommer att få se hennes häpnadsväckande bilder på en aktiv vulkan.

Med ett öppet sinne och nyfikenhet för naturen arbetar hon regelbundet för kända tidskrifter och programföretag, inklusive National Geographic, GEO, BBC, Red Bull Media House och Stern View. Lohmann är känd att tänja gränserna för både vad hon själv kan åstadkomma men också vad hennes fotoutrustning klarar av. Hon är den första kvinnan som har satt sin fot i en aktiv vulkan på Vanuatu. Att leva efter sina drömmar är utgångspunkten i hennes arbete såväl som i livet.

- Jag kommer aldrig att sluta förundras över vår vackra planet och försöka göra mitt bästa för att skydda den. Att alltid behålla en barnlik nyfikenhet och aldrig sluta ställa frågor är viktigt för mig, liksom min absoluta passion för livet. Jag försöker leva varje ögonblick till fullo. Mitt motto: Dröm inte om det - gör det, säger Ulla Lohmann.

Förutom att dela med sig av sina unika bilder och upplevelser kommer Lohmann att dela med sig av sina bästa tips kring hur man blir en äventyrsfotograf.

Ulla Lohman är en ambassadör för Canon och gästar PhotoExpo i Umeå tillsammans med Canon den 26 oktober 2019. PhotoExpo anordnas för fjärde gången och öppen för alla. Inträdet är gratis. Under PhotoExpo kan besökaren ta del av en mängd föreläsningar, träffa tillverkare och testa nyheter inom foto, film och bildskapande. Fullständigt program finns här: https://www.cyberphoto.se/photoexpo