Cygate fortsätter leverera globalt företagsnät till Volvo Cars

Cygate fortsätter leverera globalt företagsnät till Volvo Cars

Cygate har tecknat ett flerårigt avtal om ett helhetsåtagande för Volvo Cars globala företagsnät. I uppdraget ingår också att stödja förnyelsen av företagets IT-infrastruktur, som omfattar 35 länder där Volvo Cars är verksamma.

Avtalet innebär en förlängning av ett pågående samarbete och ger även Cygate en utökad roll som  IT-leverantör till Volvo Cars. Volvo Cars har gjort upphandlingen med utgångspunkt i en ny strategisk plan för sin IT-infrastruktur. Under första halvåret 2014 kommer Cygate därför att medverka till en genomgripande planerad förnyelse av Volvo Cars IT-infrastruktur, med målet att företagsnätet ska erbjuda snabbare och mer tillförlitliga tjänster.

– Det är mycket glädjande att Volvo Cars valt att fortsätta samarbetet med Cygate för att bygga och driva nästa generation av sitt företagsnät. Vi har kunnat visa både på en förståelse för kundens verksamhet och för deras utmaningar, samtidigt som vi uppfyller kraven på global leverans och åtaganden, säger Bengt Lundgren, vd på Cygate.

Det nya avtalet sträcker sig fram till 2017 och innebär att Cygate gör ett helhetsåtagande med fortsatt funktionsansvar för Volvo Cars globala företagsnät, med drift och tjänsteleverans till verksamheter på 91 platser i 35 länder. Leveransen sker i samverkan med TeliaSonera.

I Cygates uppdrag ingår även en backuplösning för över 50 av Volvo Cars största anläggningar runt om i världen, prestandaförbättrande nätverkslösningar (WAN-acceleration) samt säkerhetsrelaterade tjänster för bland annat fjärraccess och perimeterskydd. I det löpande uppdraget med driften kommer Cygate också att införa ny teknologi för automatiserad felhantering och problemlösning – ”virtuella tekniker”.

För frågor och mer information, kontakta Cygate:

Johan Werneskog, Regional Manager Cygate, 010 878 76 95, johan.werneskog@cygate.se