Lars Strömgren slutar som ordförande i Cykelfrämjandet

Lars Strömgren har lett Cykelfrämjandet sedan 2014. Nu lämnar han posten som ordförande i Sveriges största och viktigaste röst för cyklingen och blir ny vd för Samhällsbyggarna.

– Det känns såklart tungt att lämna ordförandeskapet i denna fantastiska förening. Men nu är det dags. Det finns så många i denna grymma föreningen som nu kan kliva fram och arbeta vidare för cyklingen, säger han.

Cykling har under de senaste åren gått från att vara en allt mer undanskuffad parentes i samhället till ett verkligt allmänintresse. Allt fler - privatpersoner, politiker och företag - inser att cykeln är en nyckelkomponent för att lösa många av de stora utmaningar som vi och våra samhällen står inför: klimatet, hälsan, stadsmiljön, den levande landsbygden.

Detta skifte är resultatet av en lång och medveten kamp från alla oss som vet att vi alla vinner på att främja cyklingen. Lars Strömgren har under tiden som ordförande i CF jobbat för att skapa en organisation som bättre kan kanalisera detta engagemang som inte minst hämtat kraft bland de unga.

– Tiden som ordförande i Cykelfrämjandet har varit otrolig på alla sätt och vis. Jag är så glad över att ha fått dela glöden för cyklingen tillsammans med likasinnade, särskilt eftersom kampen stundtals är så tuff och ibland kan kännas tröstlös. Men nu är det dags för andra att ta ledarskapet i Cykelfrämjandet, säger Lars Strömgren.

– Nu gäller det att vi inte tappar den rörelseenergi som vi tillsammans har byggt upp. Kampen för ett bättre Cykelsverige måste fortsätta - och trappas upp.

Under Lars Strömgrens ordförandeskap har cykelfrågan nått flera stora framgångar: Bland annat initierades en nationell cykelstrategi på initiativ av Lars, han har varit med i arbetet med att förändra en rad regler som underlättar för cyklister, han initierade elcykelpremien och har i dialogen med riksdag och regering spelat stor roll för att stärka cykelns ställning i Sverige.

Nu blir han ny vd för Samhällsbyggarna – föreningen för de som är engagerade i att utveckla, bygga och förvalta vårt framtida samhälle.

– Arbetet för cyklingen kommer att fortsätta genom Sveriges viktigaste organisation för de som bygger framtidens samhälle. Och för att skapa framtidens samhällen måste alla delarna i systemet hänga ihop – från trafikplanering och infrastruktur till fastighetsvärdering och bostadsbyggande. Städerna och samhället vinner på bättre förutsättningar för cykeln, liksom cyklingen vinner på bättre städer och samhällen. Det är den helheten jag vill arbeta vidare med, säger Lars Strömgren.

– Och jag kommer alltid att vara en stolt medlem av Cykelfrämjandet.

• Miljöpolitik

• cykelfrämjandet
  • cykling
  • cykla
  • cykel

Cykelfrämjandet verkar för att fler ska kunna uppleva de fördelar en ökad cykling ger. Vi arbetar också för en säkrare och attraktivare cykling för dem som redan cyklar. Våra 26 lokala kretsar, från norr till söder, står för en viktig del av engagemanget.

Emilia Sternberg

Presskontakt Projektledare Kommunvelometern 073-078 08 35