Fortsatt kraftig tillväxt för Dachser Nordic

Fortsatt kraftig tillväxt för Dachser Nordic

2014 har varit ett bra år för Dachser i Norden. Dachser är en av Europas ledande logistikleverantörer. Det familjeägda företaget kan på nytt visa upp ett bra koncernbokslut. Resultatet visar på tydliga framgångar. Med en förbättring på knappt 16,7 miljoner kronor före skatt fortsätter Dachser ta marknadsandelar inom transport- och logistikbranschen i Sverige och resten av Norden.

– Jag är mycket nöjd med våra finansiella resultater. Vi vill vara en ledande leverantör av speditions- och logistiktjänster, både vad gäller leveranser av tjänster till kunderna samt tillväxt och resultat. Vi är på god väg i Sverige, och jag tror att vår succé i Sverige till stor del beror på att vi kan vara ett tydligt alternativ till många andra aktörer. Vi är en frisk fläkt, inte minst för att vi har ett så stort fokus på internationell distribution av styckegods, säger Finn Skovbo Pedersen, Managing Director för Dachser i Norden.

Sammantaget slutar koncernbokslutet med ett resultat för 2014 på 21,9 miljoner kronor, vilket är en förbättring på över 300 procent jämfört med 2013. – Den här kraftiga ökningen bekräftar att vår strategi är den rätta. Den positiva tendensen fortsätter under första kvartalet av 2015, och vi är särskilt uppmärksamma på att det även i fortsättningen måste finnas en sund balans mellan intäkter och utgifter i verksamheten, understryker Finn Skovbo Pedersen.

En stor framgångsfaktor för Dachsers tillväxt är företagets unika och egenutvecklade IT-system vilket infördes i Sverige 2008.

– Vi skiljer oss från andra stora aktörer eftersom vi har implementerat det här systemet i alla länder vi är verksamma i. Det innebär att vi kan erbjuda exakt samma service oavsett om kunden befinner sig i Sverige, Rumänien eller var det nu kan vara. Därtill kommer ett starkt fokus på användarvänlig, modern teknik till kunderna och en massiv insats på miljöområdet. Även våra andra internationella investeringar har tagits emot väl av kunderna i Sverige. Senast i form av driftsättningen av den nya filialen i Göteborg och en fortsatt utbyggnad av vårt europeiska och interkontinentala ruttnät via flera uppköp under 2014, säger Finn Skovbo Pedersen.

Överblick över det nordiska koncernbokslutet:

NYCKELTAL 2014 2013 2012 2011 2010
Nettoomsättning 1 173 mn kr. 992 mn kr. 924 mn kr. 883 mn kr. 798 mn kr.
Resultat före skatt 21,9 mn kr. 5,2 mn kr. -14,2 mn kr. -29,7 mn kr. -60,9 mn kr.
Antal medarbetare 403 397 341 327 318

Förväntningar för 2015

Första kvartalet 2015 har avslutats med tillfredsställande resultat inom Dachser Nordic. Managing Director Finn Skovbo Pedersen begrundar den positiva trenden: – Den ekonomiska tillväxten i Europa släpar fortfarande efter den globala utvecklingen, men vi förväntar oss en uppgång där vi kan se tillväxt på transportmarknaderna. Därför tror vi på en stabil utveckling under 2015 och förväntar oss att kunna fortsätta skapa tillväxt och nya arbetsplatser.

Dachser-koncernens samlade tillväxt

Sammantaget avslutar den internationella Dachser-koncernen med huvudkontor i Kempten, Tyskland, räkenskapsåret 2014 med en omsättning på 5,3 miljarder euro, vilket är en ökning med 5,2 % jämfört med föregående år. De två affärsområdena Road Logistics och Air & Sea Logistics växte med 5,0 % respektive 8,0 %.

De viktigaste KPI:erna för Dachser-koncernen 2014:

• 5,2 procents ökning av bruttoomsättningen till 5,3 miljarder euro
  • 25 000 medarbetare
  • 437 anläggningar i 42 länder
  • En ökning av antalet försändelser med 4,4 % till 73,7 miljoner
  • Tonnaget har ökat med 5,1 % till 35,4 miljoner ton

Familjeföretaget Dachser har sitt säte i Kempten i Tyskland och är en av de ledande logistikleverantörerna i Europa.

Dachser erbjuder transportlogistik, lagerhållning och kundspecifika tjänster inom tre affärsområden: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics och Dachser Air & Sea Logistics. Företagets erbjudande avrundas genom omfattande tjänster som sträcker sig över flera affärsområden, såsom kontraktlogistik, konsultverksamhet och branschspecifika lösningar. Ett sömlöst transportnätverk – både i Europa och i andra världsdelar – och informationsteknologi som är helt integrerad i alla system tillhandahåller intelligenta logistiklösningar överallt.

Dachser har ca 25 000 anställda på 437 platser världen över. Företagets intäkter uppgick 2014 till 5,3 miljarder euro. Logistikleverantören genomförde totalt 73,7 miljoner leveranser med en sammanlagd vikt på 35,4 miljoner ton. Dachser representeras av en egen landsorganisation i 42 länder.

Läs mer på www.dachser.com eller www.dachser.se

Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14