Andraplats i STCC för Dacia Dealer Team

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2014 16:22 CEST

Mattias Andersson slog till med en andraplats i det första heatet på Solvalla. Placeringen är den bästa hittills för Dacia Dealer Team i STCC.

– Vi har varit trea tidigare, bättrade på med en andraplats här och siktar givetvis på att nå den efterlängtade segern i finalen på Mantorp Park om två veckor, säger Andersson.

Inför storpublik på Solvalla i Stockholm körde Mattias Andersson till sig en andraplats från startruta fyra i det första heatet. Han klarade den kritiska starten, och de inledande kurvorna, bra och var trea bakom Andreas Wernersson och Emma Kimiläinen.

Efter några varv bakom säkerhetsbil i inledningen på loppet började Andersson stressa Kimiläinen och i slutet på start- och målrakan tog han sig förbi.

Med finskan bakom inledde Andersson jakten på Wernersson.

– Jag var självklart ute efter den första STCC-segern för Dacia och den hundrade i min karriär, men Wernersson körde smart, fick med sig bra fart ut på raksträckorna och gjorde inget misstag. Hade jag chansat kunde det ha slutat i tårar för båda, säger Andersson, som självklart var nöjd med andraplatsen, teamets bästa någonsin i STCC.

Även det andra loppet inledde Andersson från fjärde ruta. Starten blev lätt kaotisk, men Andersson lyckades ta sig igenom de första kurvorna som trea och var fyra efter ett varv. Tempot var högt och Andersson tvingades släppa förbi sig både Philip Forsman och Fredrik Ekblom. Femteplatsen slog Andersson emellertid vakt om, även om han uppvaktades bakifrån av Linus Ohlsson.

– Jag tyckte att jag hade honom under kontroll när han i ett omkörningsförsök vände runt mig.

Vad Andersson tyckte om Ohlssons manöver gick inte att ta miste på.

– Man kör inte om där, då smäller det, säger han och skakar på huvudet.

Påkörningen resulterade i att Andersson tappade flera placeringar i racet och fick nöja sig med sjunde plats i mål.

– Det retar mig. Min målsättning är att vi ska vara sämst femma i alla race. Om man bortser från det första heatet på Ring Knutstorp, där vi råkade ut för motorhaveri, har vi klarat den. Fram till nu.

Med 30 nya poäng för insatsen på Solvalla slog Andersson vakt om fjärdeplatsen i tabellen. Upp till tredjeplatsen i mästerskapet är det 30 poäng.

Chansen till en medalj finns alltså, men Andersson har mer än så att kämpa för i finalen på sin hemmabana, Mantorp Park.

– Det första heatet i finalen blir mitt 500:e race någonsin. Där siktar jag på att erövra min 100:e seger i karriären.

Resultat.

STCC, Solvalla, 6 september.

Heat 1.

1) Andreas Wernersson, Kia, 26 varv

2) Mattias Andersson, Dacia, + 0,558

3) Linus Ohlsson, Kia, + 1,888

4) Fredrik Larsson, BMW, + 2,412

5) Thed Björk, Volvo, + 3,078

Heat 2.

1) Thed Björk, Volvo, 26 varv

2) Philip Forsman, BMW, + 5,291

3) Richard Göransson, Saab, + 9,622

7) Mattias Andersson, Dacia,  + 31,255

Förarmästerskapet med en deltävling kvar (Mantorp Park 19-20 september)

1) Thed Björk, Volvo, 231 poäng

2) Fredrik Larsson, BMW, 200

3) Fredrik Ekblom, Volvo, 170

4) Mattias Andersson, Dacia, 140

5) Richard Göransson, Saab, 135

Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan den 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 51 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.

Kommentarer (0)