Robert på Däckpartner uppmanar bilister att skifta till vinterhjul i tid.

Coronasäkra höstens däckbyte

Skifta i tid! Det är det huvudsakliga rådet från Däckpartner till de kunder som känner sig oroliga över att behöva genomföra höstens däckbyte mitt under pågående coronapandemi.

Däckpartner är en av Sveriges ledande aktörer i däckbranschen och finns representerade på över 150 verkstäder runt om i landet. Nu går däckverkstadskedjan in i en av årets mest hektiska perioder. Mellan den 1 oktober och 30 november kommer tusentals kunder söka sig till kedjans verkstäder för att skifta från sommardäck till vinterdäck.

Även i vanliga fall är det viktigt att som kund vara ute i god tid och planera sitt besök, men i år tillkommer dessutom situationen med coronaviruset vilket komplicerar läget ytterligare.

– Många av våra kunder är oroliga för att behöva åka till en verkstad och träffa såväl personal som andra kunder. Det gäller inte bara äldre utan det finns även andra riskgrupper, säger Robert Klefborg på Däckpartner i Linköping som vill lugna sina kunder genom att vara tydlig med att Däckpartner jobbar mycket med att coronasäkra sina kundbesök.

Redan i våras vidtog Däckpartner åtgärder för att minska smittspridningen genom att bland annat rengöra kortläsaren regelbundet, tätare städning där man exempelvis spritar kontaktytor såsom dörrhandtag, kaffeautomater och kassadisk extra noga. Utöver detta begränsar de antalet kunder i kundmottagningen där även stolar och bord sprids ut över större ytor, samt låter kunder sitta kvar i bilen vid besöket.

Till höstens anstormning vill man framförallt uppmana sina kunder att skifta sina däck tidigt för att slippa stressa fram besök i sista minuten.

– Det finns tider på dagen som brukar vara lugnare än andra, då man inte behöver trängas. Är man osäker hur man ska göra för att känna sig trygg med sitt däckbyte kan man alltid ringa och kolla med oss, säger Robert Klefborg.

Tänk på detta inför höstens däckbyte:

• Det finns ingen anledning att vänta med däckbyte.
  • Det är speciella tider just nu, och då får man anpassa sitt beteende.
  • Det finns sätt att undvika trängsel och minimera riskerna.
  • Boka tid redan nu istället för att fokusera på vädret.
  • Och framförallt: se till att vara klar med däckskiftet tidigt.
  • Ämnen

Däckpartner är en av nordens största aktörer inom däckbranschen, en oberoende kedja och 100% medlemsägd utav sina verkstäder i Sverige.

Sedan 2002 har kedjan vuxit från 10st verkstäder till i skrivande stund 158. Från Ystad i söder till Kalix i norr.