Barnens rätt i samhället

Däckpartner stöttar Bris arbete

I ett nytt avtal på två år blir Däckpartner sponsor till Bris arbete för barns rättigheter. Varje år har Bris kuratorer över 26 000 stödjande kontakter med barn och unga via telefon, chatt och mejl. Det vanligaste ämnet är psykisk ohälsa. Gemensamt för de barn som hör av sig till Bris är att de saknar en vuxen i sin närhet att prata med.

– Däckpartner är stolt att få vara med och stötta Bris viktiga arbete i Sverige. I ledningen var vi helt överens inför förslaget och beskedet till våra medlemmar fick stående ovationer när det släpptes på våran medlems- och leverantörsträff i början av februari, säger Greger Andersson. marknadschef hos Däckpartner.

Som startskott för beslutet anordnades en auktion under medlemsmiddagen. Högsta budet kom från Däckpartners medlem Däckcenter i Anderstorp, som budade in föremålet för fantastiska 25.000 kronor. Tillsammans med kvällens insamling genom Swish så blev Däckpartners första insats för Bris dryga 35.000kr.

– Varje insamlad krona gör skillnad för Bris och vi är mycket glada att Däckpartner valt att stötta oss. Deras stöd bidrar till våra möjligheter att fortsätta ha öppet i stödverksamheten och utveckla vårt arbete för barns rättigheter. Att ha långsiktiga samarbetsavtal med företag är oerhört viktigt för Bris, utan det ekonomiska stöd vi får finns det ingen som lyssnar, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Däckpartner planerar årliga insamlingsaktiviteter för att samla in pengar till Bris verksamhet.

– Vi kommer att göra en insats varje år centralt från Däckpartners sida, men den viktigaste insatsen blir från våra lokala verkstäder ute i landet. Vi kommer att visa att vi är många, starka och drivna i vårt engagemang till Bris och tillsammans så kan och vill vi göra skillnad, säger Greger Andersson.

För mer information, kontakta:

Greger Andersson, marknadschef hos Däckpartner, 073-517 73 31, greger@dackpartner.se

Anna Holmqvist, pressekreterare Bris, 070-779 95 06, anna.holmqvist@bris.se

Om Däckpartner

Däckpartner är en av nordens största aktörer inom däckbranschen, en oberoende kedja och 100% medlemsägd utav sina verkstäder i Sverige.

Sedan 2002 har kedjan vuxit från 10st verkstäder till i skivande stund 138. Från Ystad i söder till Kalix i norr.

Om Bris

Barnens Rätt I Samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och ungdomar samt upprätta möjligheter för barn och ungdomar att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om Barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring.