– Vi är otroligt glada och stolta över att ha tilldelats den här internationellt viktiga utmärkelsen, säger Daftö Resorts VD Lena Kempe.

Prestigefyllt pris till Daftö Resort: I topp bland 5000 anläggningar i Europa

Varje år tar den största tyska motororganisation ADAC fram Europas största turistguide.
I den finns drygt 5 000 turistanläggningar i 38 europeiska länder.
Inför 2017 har bara 113 av dem nått den högsta poängen, fem stjärnor.
– Endast en finns i Sverige och det är Daftö Resort utanför Strömstad som nu tilldelas vår utmärkelse Superplatz 2017, säger Kurt Heinen, Vice president i ADAC.

Konsumentorganisationen ADAC har 19 miljoner medlemmar i Tyskland, vilket understryker tyngden i denna internationellt stora utmärkelse.

Klassificeringen bygger på anonyma inspektioner under föregående år då hela anläggningen har gåtts igenom. Man har betygsatt allt från sanitära anläggningar, utbud på restauranger och kiosker, möjlighet till bad och avkoppling samt aktiviteter.

Den sammanslagna värderingen från alla kategorier gav Daftö Resort med sin nöjespark Daftöland högsta poäng. Anläggningen räknas därmed till det absoluta toppskiktet av turistanläggningar i hela Europa.

– Vi är givetvis otroligt glada och stolta över att ha tilldelats den här internationellt viktiga utmärkelsen. Det är ett bevis att på att såväl branschen som våra gäster uppskattar att vi hela tiden satsar framåt och utvecklar vår anläggning, säger Daftö Resorts VD, Lena Kempe.

2016 hade Daftö Resort 250 000 gäster som övernattade. Av dem var 60 procent norrmän, 30 procent svenskar och 10 procent från övriga Europa.

– Med den här utmärkelsen hoppas vi att fler tyskar och andra européer skall hitta till oss och Strömstad, avslutar Lena Kempe.

Nya investeringar för 22 miljoner kronor

I sitt fortsatta arbete med att utveckla sin anläggning har Daftö Resort inför den stundande högsäsongen investerat ytterligare 22 miljoner kronor. Detta har bland annat gjorts i ett stort nytt servicehus med alla nödvändiga faciliteter, ett utomhusgym, nya vandringsleder och två nya åkattraktioner i den egna nöjesparken Daftöland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Kempe, VD Daftö Resort, lena@dafto.se / 0732 70 99 50