Tips på Dahls mässa för fastighetsbranschen: Plocka rätt frukter ur energiinvesteringen

Tänk efter före nya energiinvesteringar i din fastighet. Många är inte lönsamma! Se hellre över ventilation och värmesystem. Det var budskapet från en expert på fastighetsenergi, på Dahls mässa för fastighetsbranschen.

Den 25 april arrangerade Dahl en mässa för fastighetsbranschen på Clarion Hotel i Stockholm. En bransch som är ett av Dahls fokusområden, när det gäller värdeskapande lösningar och produkter.

På mässan föreläste Björn Svedberg, som kommer från Bengt Dahlgrens ingenjörsbyrå. Som expert på fastighetsenergi hade han handfasta tips på hur ett befintligt system kan bli mer lönsamt – utan att behöva bytas ut:

− Installera värmepumpar, byt till varvtalsstyrd cirkulationspump eller byt radiatorventiler! Så enkelt kan det vara att plocka de ”lågt hängande frukterna” ur en investering, innan du till exempel satsar på solenergi. Det mesta är logiska åtgärder som man lätt glömmer bort.

Många fastighetsägare blir besvikna när de inte kan räkna hem en viss investering, trots storslagna planer. Men här gäller det att inse hur fastighetens grundförutsättning kan påverka, när det gäller effekten av en energibesparing. Den kan variera kraftigt!

− De största energivinsterna finns i underhåll och skötsel av ventilation och värmesystem, säger Björn Svedberg. Effekterna av dessa är betydligt enklare att räkna hem.

På mässan ställde också ett urval av Dahls leverantörer ut, bland annat FM Mattsson, Mora armatur, ENSTO, Divello, Karl H Ström, Philips, TA Hydronics och Fagersta Hygien.

Besökarna fick också se skillnaden i energiförbrukning mellan en traditionell och en frekvensstyrd cirkulationspump. Det var pumpleverantören Wilo som visade detta, i en enkel men tydlig modell.

En av mässbesökarna var Göran Danling, som är affärs- och verksamhetsutvecklare inom teknisk förvaltning på Riksbyggen. Han menar att Björn Svedberg delade med sig av många klokheter – men att han är för försiktig:

− När du ändå byter eller renoverar är det självklart att samtidigt göra energiåtgärder. Nu eller aldrig är det läge att investera. Även om energibesparande åtgärder bara ger 10 procents avkastning är det bättre än 0 procent på bankkontot. Om det sedan tar 20 år att räkna hem, så är det ändå okej.

Dahl Sverige AB är en av Sveriges ledande grossister inom vs, va, kyla, industri och fastighet. Runt om i Sverige har vi ett åttiotal butiker där också våra säljorganisationer finns etablerade. I Bålsta finns vårt nya centrallager från vilket vi levererar till ca 4 000 orter varje dag. Dahl ingår i Saint-Gobain Distribution Sweden, en del av Saint-Gobain som är börsnoterat i Paris.