Ung dalakraft stöttar tre unga företagare

Ung dalakraft stöttar tre unga företagare

Ung dalakraft, ett initiativ från Dalakraft som uppmuntrar personer mellan 18 och 30 i Dalarna att förverkliga sina idéer, kan nu presentera vinnarna i den tredje omgången. Tre unga projekt dela på ett stöd på totalt 110 000 kronor.

I juryn för denna omgång satt; Mats Bengtsson, Rita Adolfsen och Jesper Löfgren från Dalakraft tillsammans med Jan-Ulf Söderberg från Non-Stop Systems och Hanna Johansson från Helikopter Brand Design.

– Vi kan konstatera att denna omgång var tuffare än någonsin tidigare. Så himla många bra idéer men de tre vi valt sticker ut då vi ser att de kommit längst i deras planering och kunnat uppvisa goda framtidsplaner, säger Rita Adolfsen, Marknads- och försäljningschef på Dalakraft.

De projekt som får stöd i den här omgången av Ung dalakraft är:

• Pontus Lindman från Säter som under flera års tid varit magiker och har nu som plan att sätta upp en större show med drömmen om att exportera den utomlands.
  • LagÅket är en appidé av Victor och Zack från Orsa som riktar sig mot idrottsutövande föräldrar och ungdomar för att förenkla samåkning till och från träningar och matcher.
  • Dala Hundtrim drivs av Alice i Rättvik. Hon vill utveckla sitt företag till att även innehålla en rullande hundvårdsbil för att på så sätt kunna hjälpa kunder som i dagsläget har svårt att ta sig till henne.

Efter årsskiftet kommer Dalakraft att besöka de tre vinnarna och låta dem själva få berätta om sina företag och framtidsplaner. Håll utkik på vår hemsidaFacebook och YouTube.

Nästa omgång av Ung dalakraft är öppnad och nya och intressanta idéer är välkomna att söka på ung.dalakraft.se.