Vattentillgången håller ner elpriset när kylan kommer

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2014 10:38 CET

Vintern har varit varm och blöt, men nu visar prognoserna på kallare väder. Tack vare höstens och vinterns återhämtning i vattenmagasinen väntas bara en liten uppgång för elpriset.

Vattenbalansen har under hösten och vintern återhämtat sig från ett kraftigt underskott till att vara för årstiden normal. Sverige har fått mycket nederbörd och det milda vädret har minskat elanvändningen. Dessutom hade vindkraften en rekordmånad i december vilket innebar en ännu snabbare återhämtning när mycket vatten kunde sparas i vattenmagasinen.

Kallare väder väntas
Till helgen väntas väderomslag och kallare väder i Norden, dock inte extremt kallt för att vara januari. I samband med väderomslaget kommer efterfrågan på el att öka men den goda vattentillgången och bra driftläge för kärnkraften gör att elproduktionen i Sverige också är bra.

- Det är sannolikt att det rörliga elpriset går upp något, men vattenmagasinen är välfyllda och kärnkraften går bra så vi väntar oss inga stora rörelser på elpriset, säger Mats Bengtsson, VD på Dalakraft.

Dalakraft är ett elhandelsbolag med kontor i Malung, Rättvik och Falun. Våra ägare är Jämtkraft, Malungs Elverk, Dala Energi och Envikens Elkraft. Dalakraft är tillsammans med Jämtkraft och dotterbolaget Enkla Elbolaget Sveriges femte största aktör inom elhandel.

Kommentarer (0)

Kommentera