Grattis till Företagsinkubatorn!

Grattis till Företagsinkubatorn!

2010 firar Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator 5 år och detta ska vi uppmärksamma på olika sätt under året.

Nu har vi vänt blad och lämnat 2009 bakom oss. Ett förlorat år enligt många. Men också ett år som prövat vår förmåga att hantera en finansiell kris och nedgång i både konjunktur och efterfrågan. Nu när ljuset åter börjar syns både i den berömda tunneln och i vår natur tror jag att vi något generellt sett kan säga att vi klarat oss bra.

Jag hade nyss anledning att delta i ett projektmöte i Lettland och kunde konstatera att man inte varit lika framgångsrik där. En viktig faktor enligt en ekonom jag lyssnade på är att det kapital man lånade inte investerades i produktiv verksamhet utan användes för att spekulera i värdestegringar på fastigheter. En redan testad metod som ledde till att vi fick  ta ett stålbad.

Denna gång verkar vi dock ha lärt oss läxan och bör stå väl rustade för den uppgång som alltid kommer efter nedgång. Förhoppningsvis kan företag i Dalarna dra nytta av detta och flytta fram sina positioner på sina olika marknader.

Inom Stiftelsen Teknikdalen investerar vi inte i fastigheter utan satsar våra resurser på att utveckla goda ideér till förmån för tillväxt i regionen. Ett av våra viktigaste verktyg för att åstadkomma detta är Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator. Där försöker vi lotsa de bästa uppslagen från idéstadie till högpresterande tillväxtföretag i regionen.

2010 firar vår inkubator 5 år och detta ska vi uppmärksamma på olika sätt under året. När vi ser tillbaka på de fem åren kan jag konstatera att idag bedriver inkubatorn sin verksamhet på ett ytterst kompetent sätt med kvalificerade och engagerade medarbetare.

Vi kan också summera de gångna åren i siffror: 68 företag har varit eller är inne i inkubatorn, de företag som lämnat inkubatorn omsätter ca 150 Mkr och sysselsätter närmare 480 personer. Dessutom har företagen attraherat 46 Mkr i sådd- och riskkapital. Men kanske viktigaste av allt: varje investerad krona av offentliga medel i inkubatorns verksamhet genererar fem kronor tillbaka i form av skatteintäkter från företag och anställda. Företaginkubatorns årsredovisning för 2009 har just lämnat tryckpressarna och även om den inte kommer att bli en nationell bestseller är det en spännande verksamhet som beskrivs. Rekommenderas!

Stort grattis till vårt födelsedagsbarn men framför allt ett gigantiskt tack till alla fantastiska medarbetare, affärscoacher och partners som varit med på den resa som gjort vår inkubator till vad den är idag! Men samtidigt som vi firar måste vi också blicka framåt och jag är övertygad om att det redan smids planer inför framtiden som kommer att slå oss med häpnad... igen...

Läs mer om Stifteslen Teknikdalen på:

GRATTIS FÖRETAGSINKUBATORN!!

Sture Ericsson, VD