Kinesiska affärsresenärer är intresserad av svensk miljöteknik

​LÅNGVÄGA AFFÄRSRESENÄRER FRÅN KINA TILL DALARNA

LÅNGVÄGA AFFÄRSRESENÄRER FRÅN KINA TILL DALARNA

Kinesiska delegationer står på kö för att lära mer om svensk miljöteknik! Sedan hösten 2016 har Dalarna Science Park tagit emot 51 förfrågningar, 11 grupper har redan kommit och ytterligare 15 grupper av affärsresenärer är på gång till Dalarna.

I många länder, och då främst Kina, är intresset för svensk miljöteknik stort. Därför vill utländska företag, organisationer och regioner besöka Dalarna men även Gävleborg för att lära sig om hur vi arbetar. De senaste fem åren har kinesiska företag blivit alltmer intresserade av att investera i svenska miljöteknikbolag och att lära sig mer om hur våra företag och organisationer samarbetar.

Dessa affärsbesök, sk technical visits är en bra plattform för företag och organisationer att lära mer om hur man gör affärer med andra kulturer. Företag som vill hitta kunder i ett annat land måste skaffa sig kunskap om landet och kulturen och investera i relationer och kontinuitet.

Dalarna Science Park har tagit på sig en samordnande roll för dessa technical visits i ett projekt. Syftet är att det ska utvärderas och ev kommersialiseras. Två projekt-anställda, Xina Lang och Jiaman Tang, båda med kinesiskt ursprung, ansvarar för kontakter mellan delegationer, företag, nätverk och organisationer. Tanken och målsättningen är alltså att det ska skapas intresse för svensk miljöteknik, utveckla kunskapen och förhoppningsvis leda fram till affärer.

Redan under våren och sommaren har möten anordnats där de kinesiska delegationerna varit intresserade av vattenrening, sk waster water safaris, kompostering och återvinning av sopor, gruvhantering efter nedläggning av gruvindustrier, besöksnäringen ex husbilar och camping etc, svenska finansiering- och banksystem.

Besöken görs hos miljöteknikföretag, turistföretag, kommuner, länsorganisationer och ofta även hos Dalarna Science Park.

Under torsdagen den 13 juli kl 13.30 -16 kommer nästa besök från Hebei Bureau of Commerce Group.

Mer information: projektkoordinator för technical visits Xina Lang, 072-039 01 72, xina.lang@dalarnasciencepark.se eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson, 070-695 62 92, ann-louise.larsson@dalarnasciencepark.se.

Dalarna Science Park initierar, driver och deltar i regionala, nationella och internationella projekt. Vi gör det också lättare att utveckla nya affärer och innovationer från idé till marknad. Allt ska öka tillväxten och utveckling i Dalarna och i Sverige och ibland även utanför våra gränser. Förut hette vi Stiftelsen Teknikdalen men från och med 21 oktober 2016 är vår nya organisation Dalarna Science Park.LÅNGVÄGA