Ny VD till Stiftelsen Teknikdalen från Luftfartsverket.

Nu är det klart. Tjänsten som ny VD för Stiftelsen Teknikdalen är tillsatt och valet föll på Sture Ericsson, tidigare Luftfartsverket. Sture Ericsson tillträder den 1 oktober.

Sture Ericsson har en gedigen erfarenhet av att leda och driva arbete inom en organisation som är både högteknologisk och kunskapsstark. Hos Luftfartsverket var han inledningsvis verksam som flygledare och de senaste sju åren som VD för dotterbolaget Swedavia, ett konsultbolag inom flygsektorn där Sverige är teknikledande.

- Med Sture Ericsson vid rodret får vi en stark kraft med förmåga att både sätta ihop team och utveckla arbetet, säger Bengt Lindström, ordförande för Stiftelsen Teknikdalen. Dessutom får vi en person med erfarenheter från en annan bransch och som med nya ögon kan leda oss in i nästa decennium.

- Det känns väldigt spännande att få den här möjligheten, säger Sture Ericsson. Jag kommer att försöka bygga vidare på det arbete som gjorts väldigt bra av mina föregångare, att skapa förutsättningar för företag som medger att hela samhället utvecklas. Dalarna har goda förutsättningar att locka till sig människor som vill bo och verka här, både när det gäller miljö och företagsklimat. Det är också viktigt för verksamheten att knyta internationella kontakter. För att lyckas fullt ut krävs samarbetspartners i andra länder, framför allt inom EU.

Stiftelsen Teknikdalens nuvarande VD Bengt Fahlgren kommer att finnas kvar i organisationen och arbeta vidare inom de projekt där han är verksam.

Frågor besvaras av Bengt Lindström, ordförande Stiftelsen Teknikdalen, på telefon 070-288 13 01.

Mer information finns på Stiftelsen Teknikdalens webbplats:
www.teknikdalen.se.