Dalarna Science Park är hela Dalarnas innovationsarena

Stiftelsen Teknikdalen blir Dalarna Science Park

Nu på fredag den 21 oktober, lanserar och inviger Stiftelsen Teknikdalen nytt namn, ny logotyp och nytt innehåll av verksamheten. Det är dags att ta nästa steg i utvecklingen och Stiftelsen Teknikdalen övergår att bli Dalarna Science Park.

• Stiftelsen Teknikdalen såg dagens ljus redan1987 och mycket har hänt med verksamheten sedan dess. Vi har under de år som gått bland annat arbetat med att fylla huset med hyresgäster, driva forsknings- och utvecklingsprojekt inom Vägverkets ansvarsområde till dagens inriktning med fokus på näringslivsutveckling. Den förändring av verksamheten som skett är ett resultat av hur behov och förutsättningar ändrats över tid. En naturlig anpassning för en dynamisk och lyhörd organisation, menar vd Sture Ericsson.
    Nu är det alltså dags att ta nästa steg i utveckling och anpassning av verksamheten och Stiftelsen Teknikdalen blir ”Dalarna Science Park”. Genom detta ska Dalarna Science Park tillsammans med andra aktörer och intressenter bygga upp en regional plattform som ska kunna möta framtidens behov av utveckling och innovation. Exakt hur detta ska utformas är idag inte helt fastlagt men det viktiga är att vi nu skapar en arena som kan vara ett modernt verktyg för utveckling och förnyelse i vår region och något som vi kan samlas kring för att fortsätta vara en attraktiv och framtidsinriktad del av Sverige.
  • Vän av ordning frågar sig naturligtvis om vi kommer att märka någon omedelbar förändring av vår verksamhet. Det korta svaret på den frågan är nej men detta ska bli startskottet på en utvecklingsresa där vi egentligen endast vet vilket mål vi vill nå: nämligen att bli hela Dalarnas självklara innovationsarena. Resan dit är bara påbörjad och alla som är intresserade av att följa med och bidra till att vi når målet är välkomna. Det kommer att bli en hel del arbete men gör vi detta tillsammans så tror jag att vi har alla förutsättningar att lyckas. Dalarna Science Park är här för att stanna!, säger Sture Ericsson.

Programmet i kort:
- vilka möjligheter har en science park i ett nationellt och internationellt perspektiv?
förutsättningarna för Dalarna Science Park
- diskussion om Dalarnas möjligheter och utmaningar som innovationsarena
- digitala möjligheter på en global marknad
- Invigning och utställning med inkubatorföretag i Dalarna

När: fredag den 21 oktober kl 13-15
Var: Hörsalen och ljusgården, Teknikdalen, Forskargatan 3, Borlänge
För mer information, kontakta: vd Sture Ericsson, 070-826 28 77 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson, 070-695 62 92.