​STORT INTRESSE FÖR KERAMIKFÖRETAGARE I KINA

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2017 10:32 CEST

Keramikdesigner Mikaela Willers diskuterar samarbete med representanter från keramikföretag i Zibo, Kina. Sture Ericsson från Dalarna Science Park

Nyss hemkomna från keramikstaden Zibo i Kina, kan en grupp keramikföretag känna sig nöjda med många nya erfarenheter och starka affärsrelationer genom personliga möten och studiebesök.

I Kina m fl länder är intresset stort för svensk design och miljöteknik. Utländska företag, organisationer och regioner har tidigare besökt Dalarna för kontakter och kunskap och för att lära mer om hur man gör affärer. Dalarna Science Park har tagit på sig en samordnande roll för dessa affärsbesök, sk technical visits.

Ett av företagen som knutit kontakter är keramikdesignföretaget Mikaela Willers AB. Hon har nu varit i Zibo, Kina för att se om ett utbyte av kompetens kan genomföras. Dalarna Science Park fanns också med på resan och träffade den administrativa ledningen för Zibo stad.

• -Jag hade ett mycket lyckat besök på keramikföretag i Kina, berättar Mikaela Willers. Min intention är att starta ett nytt varumärke och/eller ett gemensamt företag tillsammans med en av fabrikerna. Riktigt spännande att jag kan gå in med mitt yrkeskunnande och min design i ett av Kinas mest erkända keramikföretag och utveckla något nytt. Jag ser verkligen fram emot en fortsättning, menar Mikaela Willers.

Även Dalarna Science Park som arrangerade resan tillsammans med Enterprise Europe Network var nöjda med affärsresan:

– Utöver affärsbesöken så pratade vi om möjligheter till samverkan i olika frågor och områden. Staden Zibo har ett intresse för miljöteknik och vi har nu inlett en diskussion om framtida affärsmöjligheter, säger Sture Ericsson, vd för Dalarna Science Park.

Mer information: Sture Ericsson, vd Dalarna Science Park, 070-826 28 77,

keramikdesigner Mikaela Willers, 073-936 72 62, Marie Ericson, Enterprise Europé Network, 070-621 12 46 samt projektkoordinator för technical visits Xina Lang, 072-039 01 72.

Dalarna Science Park initierar, driver och deltar i regionala, nationella och internationella projekt. Vi gör det också lättare att utveckla nya affärer och innovationer från idé till marknad. Allt ska öka tillväxten och utveckling i Dalarna och i Sverige och ibland även utanför våra gränser. Förut hette vi Stiftelsen Teknikdalen men från och med 21 oktober 2016 är vår nya organisation Dalarna Science Park.

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se

Kommentarer (0)