35 nya jobb med egen beställningscentral

35 nya jobb med egen beställningscentral

Från och med 1 juli kommer Dalatrafik att driva beställningscentral och trafikledning för färdtjänst och sjukresor i egen regi. Verksamheten har tidigare upphandlats, men nu tar vi själva över vilket ska ge både bättre kvalitet och större möjligheter till samordning.

Hittills har trafikledning och beställningscentral för färdtjänst och sjukresor upphandlats och utförts av en entreprenör som under de senaste åren successivt har flyttat verksamheten utomlands.

Det är viktigt för oss att sjukresor och färdtjänst håller bra kvalitet, säger Janne Andersson som är chef Trafikcenter och huvudansvarig för verksamheten. Nu får vi mycket större möjligheter att samordna de samhällsbetalda resorna med den övriga kollektivtrafiken och det kommer på sikt att skapa bättre resmöjligheter i länet.

I samband med övertagandet byter Dalatrafik lokaler. Sedan 1995 har företaget funnits i en kontorsbyggnad på Södra Backa industriområde. Då de befintliga kontorsytorna inte är tillräckligt stora för att inhysa även trafikledning och beställningscentral flyttar vi till större lokaler. Även de nya lokalerna finns i området Södra Backa.

Som en del av samordningen flyttas även Dalatrafiks kundservice från Borlänge Resecentrum till de nya lokalerna där all övrig verksamhet kommer att finnas.

Genom att flytta ihop kundservice med resten av företaget kan vi organisera de samlade resurserna bättre. Flytten kommer att förbättra servicenivån för våra resenärer, fortsätter Janne Andersson.

Merparten av den verksamhet som nu tas över har hittills bedrivits i Estland och Moldavien. Övertagandet innebär vissa rationaliseringar men trots det nyanställer Dalatrafik 35 personer i Borlänge som ska ta över arbetsuppgifterna.

Rekryteringarna är i stort sett genomförda. Vi har haft uppemot 300 sökande till tjänsterna som beställningsmottagare och ungefär 100 har sökt jobb som trafikledare. Allt har gått väldigt bra och vi har funnit kompetenta medarbetare till den nya verksamheten, avslutar Janne Andersson.

Dalatrafik har samordningsansvar för all kollektivtrafik i Dalarna. Vi ställer bl.a. krav på miljöansvar, kvalité och fordonsstandard samt bestämmer trafikutbudet i samråd med länets kommuner och landsting.

Vi ska möjliggöra en attraktiv och lättillgänglig kollektivtrafik genom att erbjuda våra kunder enkla, trygga, säkra och prisvärda resor. Genom detta bidrar vi till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Mikael Tarander

Försäljningschef 010-248 00 18