Fler bilister på bussen

Fler bilister på bussen

Inom kort kommer cirka 1000 bilister i Falun och Borlänge att kunna provåka gratis med Dalatrafiks bussar under en månad. Aktiviteten är ett samarbete mellan Dalatrafik och bussentreprenören Keolis. Målet är att bilister ska testa att resa kollektivt och aktiviteten finansieras av Keolis.

Att verka för att fler bilister ska välja kollektivtrafiken är en del i Dalatrafiks uppdrag. Därför genomförs nu gemensamt med bussentreprenören Keolis en aktivitet som ger bilister i Falun och Borlänge möjlighet att prova bussen gratis under en månad.

Keolis kör busstrafiken i Falun och Borlänge på Dalatrafiks uppdrag och står för finansieringen av testresenärsaktiviteten. Keolis har genomfört liknande aktiviteter på andra platser i landet med gott resultat.

-De som fått utskicket och är intresserade anmäler sig, bland anmälningarna plockas sedan ungefär 1000 testresenärer ut, berättar Pär Karlsson, områdeschef på Keolis. Testresenärerna väljs sedan ut efter hur deras nuvarande resmönster ser ut. Kollektivtrafiken passar ju inte alla och vi vill att de som har bäst förutsättningar att kunna byta till bussen i första hand ska få testa. Vi tror att dagens busstrafik i Falun och Borlänge har mycket goda möjligheter att locka över fler bilister.

Dalatrafik har, tillsammans med Borlänge och Falu kommun, under de senaste åren kontinuerligt utvecklat trafiken i och mellan de båda städerna.

-Vi kan nu se att inställningen till busstrafiken stärks i Dalarna. Målsättningen med denna aktivitet är att ännu fler vanebilister ska få upp ögonen för kollektivtrafiken och vilja prova, säger Tomas Nordholm, marknadschef på Dalatrafik.

Informationen och ansökningsformulären kommer att skickas ut till 12 700 hushåll i Falun och Borlänge under vecka 42 och provåkarkorten kommer att skickas ut under vecka 46. Testresandet kommer sedan att pågå under november/december.

Dalatrafik har samordningsansvar för all kollektivtrafik i Dalarna. Vi ställer bl.a. krav på miljöansvar, kvalité och fordonsstandard samt bestämmer trafikutbudet i samråd med länets kommuner och landsting.

Vi ska möjliggöra en attraktiv och lättillgänglig kollektivtrafik genom att erbjuda våra kunder enkla, trygga, säkra och prisvärda resor. Genom detta bidrar vi till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Marknadschef 070-373 06 25