Daloc levererar dörrarna till Nederländernas högsta hus

Nyhet   •   Aug 28, 2019 16:06 CEST

De Zalmhaven i Rotterdam beräknas stå färdigt under 2022

Under tidigt 2000-tal levererade Daloc dörrarna till Sveriges högsta hus, Turning Torso i Malmö. Där ställdes bland annat höga krav på brandsäkerheten och logistiken. Nu, 2019, levererar Daloc dörrarna till lägenheterna i Nederländernas högsta hus, De Zalmhaven.

– Det är en spännande byggnad på många sätt, säger Jack Kenters, Business development manager, Daloc Nederland. Inte bara för att det blir landets högsta byggnad, det kommer krävas väldigt precis logistik för att få till detta på ett bra sätt, byggarbetsplatsen ligger nämligen mitt i Rotterdam, Nederländernas näst största stad.

Blir 215m högt

Turning Torso i Malmö, som är Sveriges högsta hus, sträcker sig 190m upp ur den skånska myllan. De Zalmhaven I i Rotterdam blir 215m högt och har ritats av arkitektfirman Dam & Partners. De två sidotornen, De Zalmhaven II och III, blir 70m och är ritade av Kaan Architecten. Totalt levererar Daloc 292 dörrar till De Zalmhaven I och 199 dörrar till de två lägre tornen.

Klart mitten 2022

Byggandet startade i oktober 2018 och efter att grunden kommit på plats ska tornet enligt plan öka med en våning i veckan. Inflyttning för de som köpt lägenheter i den nya skyskrapan är beräknad till mitten av 2022.

Inåtgående dörrar

– Man skulle kunna tänka sig att har man sett en lägenhetsdörr så har man sett alla, men så är inte fallet, säger Fredrik Skoglund, exportdirektör Daloc. Dörrar nere i Europa har generellt ett inåtgående montage, de öppnas in i lägenheten, till skillnad från de utåtgående montage som oftast möter oss här i Sverige och Norge. Sättet man låser själva dörren på skiljer sig också, speciellt för en säkerhetsdörr, man får vrida nyckeln flera varv för att få ut reglarna så dörren låser ordentligt. Det räcker faktiskt med att ta sig över sundet till Danmark så är det redan där en skillnad i synen på lägenhetsdörrar. Till lägenheterna i De Zalmhaven är det uteslutande inåtgående säkerhetsdörrar som gäller, avslutar han.

Om Daloc

Daloc är Skandinaviens ledande tillverkare av säkerhetsdörrar, branddörrar och ljuddörrar i stål och trä. Koncernen som är familjeägd består av Daloc AB, Daloc Trädörrar AB, Daloc Norge AS, Daloc Danmark A/S, Daloc Nederland B.V., Orresta Dörr AB och Secor AB.

För mer information kontakta:

Fredrik Skoglund, Exportdirektör, Daloc; Fredrik.skoglund@daloc.se +46 70 656 8659