Daloc tidligt ude med CE-certificering af branddøre

Nyhet   •   Mar 12, 2018 11:48 CET

Fredrik Skoglund, Country Manager, Daloc og Henrik Rosing, produktdirektør, Daloc.

Gamle, og nogle gange ukendte, mærkninger af døre udgør ikke længere en risiko. Allerede nu kan Daloc tilbyde brandklassificerede yderdøre i henhold til den nye europæiske CE-certificering, som bliver et lovkrav fra november 2019.

– Det er en god nyhed, at vi nu kan tilbyde vores kunder i Danmark yderdøre, som er certificeret i henhold til de nye, meget mere specifikke og krævende regler for brandklassificering, siger Fredrik Skoglund, Country Manager, Daloc.

– Nu bliver det nemmere at vælge den rigtige dør. Det gælder både for arkitekter, ingeniører og konstruktører – og for entreprenører, som ønsker at beskytte mennesker i boliger og erhvervsejendomme. Hvis en bygherre vælger en CE-certificeret dør, kan han være sikker på, at alle lovkrav i forbindelse med brand er opfyldte, og at han dermed har levet op til sit ansvar.

Den nye CE-certificering, som allerede er trådt i kraft, bliver obligatorisk i november 2019 og vil til den tid erstatte alle nationale klassificeringsordninger. For at en brandklassificeret dør kan få CE-mærkning, kræver det, at EN 16034 kombineres med en anden EU-harmoniseret dørstandard, f.eks. yderdøre 14351-1. I den nuværende overgangsperiode er det stadig tilladt at bruge de gamle klassificeringer. Det er dog ordninger, der i nogle tilfælde ikke er blevet opdateret i årtier, og det har skabt grobund for vilkårlige bedømmelser.

– CE-certificeringen af branddøre kræver dog brandprøvninger, omfattende dokumentation samt en gennemgang af fremstillingen, udført af et Notified Body, som er en uafhængig tredjepart. Herefter følger en regelmæssig, tilbagevendende fremstillingskontrol i selve produktionen, også udført af et Notified Body for at sikre, at alle forhold er i fuld overensstemmelse med de strenge krav til certificeringen. Det fortæller Henrik Rosing, som er produktdirektør i Daloc.

Når Daloc allerede nu har afsluttet den lange proces, der kræves forud for en CE-certificering af brandklassificerede yderdøre, betyder det ikke alene, at det bliver enklere og tryggere for alle parter at vælge de rigtige døre. Det betyder også, at bygninger, som bliver tegnet og opført i Danmark inden for de nærmeste år, vil have brandsikre yderdøre, som er fremtidssikrede med de regler, som snart bliver obligatoriske.

Og inden længe kommer turen også til de indvendige døre.

– For at indvendige brandklassificerede døre kan blive CE-certificeret, kræver det, at produktstandarden EN 14351-2 til indvendige døre bliver harmoniseret af Europa-Kommissionen. Vi forventer, at det vil ske i løbet af 2018. Vi er allerede godt forberedte og vil med det samme kunne tilbyde indvendige CE-certificerede branddøre, siger Henrik Rosing.

For yderligere information, kontakt:

Henrik Rosing
Produktdirektør, Daloc
Tlf.: +46-506-190 03
E-mail: henrik.rosing@daloc.se

Daloc er Skandinaviens førende producent af sikkerhedsdøre, branddøre og lyddøre i stål og træ. Koncernen, som er familieejet, består af Daloc AB, Daloc Trädörrar AB, Daloc Norge AS, Daloc Danmark A/S, Orresta Dörr AB og Secor AB.